Zondag 16/06/2019

Pauzeknop

Tijd dat de filmindustrie meegaat met haar tijd

Michaël R. Roskam. Beeld BELGA

Michaël Roskam wil dat de politiek harder optreedt tegen het illegale downloaden. Maar wat als de filmsector nu ook eens werk zou maken van het snel en makkelijk aanbieden van hun films?

Stel, je wilt Le fidèle zien, de laatste film van Michaël R. Roskam, want je bent niet in de cinema geraakt. Je gaat zoeken bij de op aanvraagdiensten van Telenet of Proximus, surft wat rond op het internet en wat stel je vast? De film is op geen enkele manier legaal te bekijken. Nergens. Nochtans kwam Le fidéle al begin oktober in de cinema en is die daar al lang niet meer te zien. Wat nu?

Of stel nog eens, je zag deze week de Oscar-nominaties voor beste film en je wilt weten waarom men zo jubelend doet over Call Me By Your Name of Phantom Thread. Alleen, in de cinema zijn die films nog niet te zien, evenmin als Lady Bird of The Shape of Water, die twee andere Oscar-kanshebbers. En op een tv-platform vind je ze al helemaal niet. Wat nu? 

De kans dat je die films gaat downloaden is niet klein. Omdat je te nieuwsgierig bent. Omdat je wilt meepraten als de Oscars uitgereikt worden. Omdat je nergens een legaal alternatief vindt.

Voor alle duidelijkheid: illegaal downloaden is fout en de politiek mag na jaren van holle woorden en loze beloftes weleens werk maken van een degelijk beleid. Het kan niet en het mag niet.

Andere kijkgewoontes

Maar misschien moet de filmindustrie ook maar eens de hand in eigen boezem steken. Ruim een decennium nadat men aan de alarmbel – de Belgische filmsector had al in 2004 een campagne tegen het illegaal downloaden – lijkt er nog niet veel veranderd. Films worden uitgebracht, vaak een paar maanden na de Verenigde Staten. Een maand of vier later kun je ze op dvd kopen of tegen betaling opvragen via de tv-theken van Proximus of Telenet, om dan nog eens wat maanden later op betaalkanalen te verschijnen.

Alleen is er in dat decennium bij de consument ook wat veranderd. Kijkgewoontes zijn drastisch veranderd. Streaming heeft het overgenomen. De filmzaal verliest – in België en de VS althans – het pleit van het tv-toestel. Tv-reeksen zijn stukken populairder – en soms ook beter – geworden dan de meeste films. En welja, het geduld zal ook wat kleiner geworden zijn.

Wat er in dat decennium niet veranderd is, is het model om een film uit te brengen. Waarom zitten er soms nog steeds maanden tussen de release van een film in de Verenigde Staten en België? Lady Bird, een van de kanshebbers op de Oscar, komt hier pas in april uit, vijf maanden na de VS. Waarom kun je nieuwe films niet gelijktijdig of à la limite een paar weken na de cinema op aanvraag op televisie bekijken? Le fidèle is pas vanaf 2 februari beschikbaar.

Het zakenmodel is zo gebouwd, luidt dan het tegenargument. Distributeurs betalen forse sommen om films uit te brengen in de zalen en willen dat eerst recupereren. 

Soepeler

Misschien is het vooral dringend tijd om dat oude zakenmodel op de schop te nemen. Wie de illusie koestert dat je met een zoveelste sensibiliseringscampagne het tij zal keren, denkt best nog even na. Dat kan helpen, net zoals hulp van de politiek, maar de manier van aanbieden moet ook mee. Want de consument bepaalt de wet en wie niet volgt, zal het voelen. In de warenhuissector, zoals Carrefour toont, maar ook in de entertainmentsector. 

Bij tv-reeksen is – onder impuls van Netflix – de voorbije jaren al veel veranderd. Het kan nog stukken soepeler – er zitten soms nog weken tussen releases, en waarom kun je een reeks als Game of Thrones niet op aanvraag kopen, net zoals dat kan voor voetbalwedstrijden, zonder een duur abonnement te moeten nemen? – maar de verbetering is er. Bied nu ook films op alle mogelijke platformen aan, snel na de release en op een gebruiksvriendelijke manier. De consument wil betalen, bleek deze week nog uit het Digimeter-onderzoek, maar dan moeten er platformen zijn waar hij dat kan.

Stel dat 200.000 mensen de voorbije maanden zo elk 5 euro hadden gegeven om Le fidèle vanuit hun zetel te bekijken? Zou dat de mindere kaartjesverkoop in de bioscoop al niet aardig compenseren? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden