Donderdag 23/09/2021

DM ZaptFrederik De Backer

‘Tien om te zien: de zomer van 199X’, mogelijk het beste muziekprogramma ooit

Ingeborg schittert in meer dan één opzicht in 'Tien om te zien: de zomer van 199X'. Beeld VTM
Ingeborg schittert in meer dan één opzicht in 'Tien om te zien: de zomer van 199X'.Beeld VTM

Frederik De Backer zet de blik op oneindig. Vandaag: Tien om te zien: de zomer van 199X.

Veel meer nog dan Walen haten Vlamingen de zon. Anders loop je toch niet permanent rond met dat stortvlaaghumeur dat ons zo typeert, of met het wereldbeeld van iemand die een jaar lang in november leeft? Hoe anders valt te verklaren waarom men in ons tv-landschap bij het eerste lichtstraaltje de onweerstaanbare dwang voelt achterom te kijken, naar iets wat ooit was en nooit meer zal zijn? Alsof iedereen zijn tv drie maanden lang toevertrouwt aan de behaaglijke koelte van een diepvriezer, om te bekomen na negen van niets dan meesterwerken vervulde maanden.

Maar wis en waarachtig, VTM heeft zich nog maar eens overtroffen. Het huwelijk van neurotische recyclagedwang en een onstuitbare hang naar licht entertainment heeft mogelijk het beste muziekprogramma ooit voortgebracht. Het heet Tien om te zien: de zomer van 199X en het is fenomenaal.

Nog geen twee weken geleden weerklonk op deze plek de roep om heruitzendingen van De droomfabriek, en wat bij de VRT in dovemansoren viel, galmde het VTM-kader als beiaardgeschal door de schedel. Een zomer lang keren we terug naar de zeedijk in Blankenberge om ons er te vergapen aan enkele van ’s werelds grootste kapsels. Deze zouden met de jaren kleiner en platinablonder worden, maar konden in 1990, het jaartal waarrond deze eerste aflevering draaide, nog probleemloos als ragebol worden ingezet in een bescheiden feestzaal of kapel. Zo’n terugblik valt iedereen aan te raden, al was het maar om je te vergewissen van wat de mensheid zoal op zijn geweten heeft. Die föhn werd destijds ook gehanteerd met zogezegd ‘gezond verstand’.

Ook nu wordt middels multidisciplinaire performances – Tien om te zien was altijd al meer acteren dan zingen – afgeteld van tien naar één, en een wonderlijker uiting van esthetische doodsverachting is nauwelijks denkbaar. Er zijn de frisse popsongs (The Radios – ‘Swimming In The Pool’, Bart Kaëll – ‘Zeil je voor het eerst’, Isabelle A – ‘Hey, lekker beest’), de ook toen al een weinig spruitjesgeur afscheidende calamiteiten, overigens met een zekere inhoudelijke samenhang (Clouseau – ‘Ik wil niet dat je weggaat’, Ingeborg en Familie – ‘Ga niet weg’, Helmut Lotti – ‘Waarom ik?’ en Sam Gooris – ‘Samen uit, samen thuis’) en nog zóveel meer, waarbij de namen Erik en Sanne maar beter onvermeld blijven.

Maar wat TOTZDZV199X tot hoog boven de wolken verheft, zijn de commentaren van de protagonisten van weleer bij het zien van hun wandaden. Zo was een glansrol weggelegd voor Ingeborg, die niet alleen verhaalde over de flaporen die ze deelde met Koen Wauters, maar finaal ook enigszins cryptisch mijmerde: “Die heeft een leven achter de rug… Elk woord is waar.”

Een snik ontsteeg aan mijn tv-toestel en ik begroef het in het ijs.

Tien om te zien: de zomer van 199X, zondag om 19.55 uur op VTM.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234