Donderdag 18/07/2019

Film Fest Gent

Tien (kort)films voor de prijs van één

Still uit kortfilm 'A Gis' Beeld RV

Tien films voor de prijs van één? Dat kan, tijdens de Competitie voor Beste Belgische Studentenkortfilms op Film Fest Gent.

Voor de zevende keer organiseert het Gentse filmfestival een wedstrijd voor de beste Belgische kortfilm, gemaakt door studenten. Zondag werden de tien geselecteerden al eens vertoond voor een publiek dat meteen de volmacht kreeg om de Publieksprijs uit te reiken.

Die eer viel te beurt aan Sons of No One van Hans Vannetelbosch (LUCA School of Arts). De 21-minuten durende film draait om Eva, een opvoedster in een jeugdgevangenis. Wanneer een van 'haar' jongens terecht komt in een verdachte situatie met een bewaker, probeert Eva de macht en het eventuele machtsmisbruik van cipiers aan te vechten.

Still uit kortfilm 'Sons of No One'. Beeld RV

Hoewel het zich achter gesloten deuren afspeelt, vertelt Vannetelbosch een herkenbaar verhaal over pestgedrag en intimidatie. Niemand weet wat er echt is gebeurd, dus wordt er nogal snel partij getrokken voor de hoogste in rang. Maar de oprechte verontwaardiging is wél zichtbaar. De regisseur kan hiervoor rekenen op een doorleefde prestatie van hoofdrolspeelster Nora Alberdi Perez, eerder te zien als danseres in Le tout nouveau testament.

Genderneutraal

Het zilver werd binnengehaald door Heleen Declercq (RITCS School of Arts) met haar korte documentaire Girlhood. Als tegenhanger van Richard Linklaters Boyhood vertrekt Declercq vanuit opgroeiende meisjes, en het stereotiepe beeld dat zij meekrijgen over wat 'vrouwelijkheid' is.

Still uit 'Girlhood' Beeld RV

Girlhood komt sterk binnen, met een montage van video-opnames uit het persoonlijke archief van de maakster. We zien haar als kind, ravottend, met korte haren. En dan horen we haar, in een telefoongesprek met haar moeder, waarin duidelijk wordt dat Declercq zelf pas recent vragen is beginnen stellen over haar identiteit. De emotionele vragen van Declercq in combinatie met de nuchtere antwoorden van haar begripvolle moeder zijn bijzonder sterk.

Tegelijk kiest Declercq voor een mozaïekportret van andere meisjes. De combinatie van het telefoongesprek, beelden en getuigenissen van anderen, maakt het geheel soms verwarrend. Maar dat is misschien metaforisch voor de zoektocht die ze elk ondernemen.

Opvallend is dat de korte docu die onze voorkeur verdiende - A Gis van Thiago Carvalhaes (LUCA School of Arts) - in dezelfde thematiek is gaan vissen. Het intense portret draait rond Gisberta, een Braziliaanse transgender in Portugal, die tien jaar geleden brutaal werd vermoord. 

Still uit de kortfilm 'A Gis' Beeld RV

In Portugal groeide Gis uit tot het symbool van de strijd om gelijke rechten. Iets wat Carvalhaes probeert te vertellen vanuit een slimme montage van archief- en tijdsbeelden, met getuigenissen van mensen die Gis dierbaar waren. De laatste minuten, waar haar broer en zus non-verbaal reageren op een lied over de transgender, gaat door merg en been.

Straffe animatie

Wisten ook geen ereplaats te veroveren, zijn de twee straffe animatiefilms in de selectie. Mixed Materials van Anna Van Riel (Hogeschool Gent School of Arts KASK) is een woordeloze karakterstudie van twee - allicht pas afgestudeerde - kunstenaars. Centraal in beeld staat een combinatie van schilderij en collage, die subtiel en vaak erg geestig wordt geanimeerd.

Ook Serenitas van Jef Dehouse (RITCS School of Arts) is een bijzondere tekenfilm. Deze speelt zich af in een verlaten klooster, waar een eenzame monnik plots te maken krijgt met zijn innerlijke demonen. De tekenstijl is erg ruw, met constante filters die het mysterie kracht bijzetten. De productiekeuze lijkt vooral een verstandige manier om de sfeer van het verhaal op een geloofwaardig, en kostenefficiënte manier te vertellen.

Het olympisch podium wordt afgesloten door Poor Kids van Michiel Dhont (Hogeschool Gent School of Arts KASK). Dhont draaide een fictieve kortfilm rond onthechting. De focus ligt op Max, een schipperskind op internaat. Tijdens de vakantie mogen de meeste van zijn medeleerlingen naar huis, slechts enkelen zijn gedoemd om te blijven.

Still uit de kortfilm 'Poor Kids' Beeld RV

Poor Kids is treurig maar eenvoudig, en blijft overeind door het interessante tempo aan gemoedswisselingen, gebracht door hoofdrolspeler Tijmen Govaerts.

Aan de ACE Image Factory Publieksprijs is een budget van 7.500 euro verbonden voor de postproductie van een volgend filmproject. Daarnaast reikt een professionele jury nog de Nationale Loterij Prijs voor Beste Belgische Studentenkortfilm uit. Die is nog eens goed voor 2.000 euro en wordt op 20 oktober bekendgemaakt tijdens de slotavond van Film Fest Gent.

Alle kortfilms worden nog eens vertoond op op 19/10. Tickets kunt u hier kopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden