Vrijdag 13/12/2019

Tomorrowland

Tien jaar geleden stonden festivalgangers in zijn tuin te plassen. Nu houdt hij Tomorrowland leefbaar

Ivo Corbeels voor 'zijn' buurthuis. Beeld Damon De Backer

Hoe houd je een gigantisch en luidruchtig gebeuren als Tomorrowland leefbaar voor de buurtbewoners? Met een luisterend oor en een ombudsman van het volk. Ivo Corbeels is al negen jaar lang de stem van Boom bij de organisatie van Tomorrowland. "Ik vind het niet moeilijk om neutraal te blijven."

In het buurthuis gaat de telefoon. “Hallo? Ja, het zit hier vol, dat hoor je toch?” Aan de andere kant van de lijn hangt een ambtenaar van de gemeente Boom - just checking in met Ivo Corbeels, de ombudsman van Tomorrowland. “Nee, ‘t Is maar om te lachen. Hier zit niemand", stelt hij de man van de gemeente gerust. "Als we iets voor jullie kunnen doen, laat maar weten." 

Het is een groot contrast met vorig weekend, toen 5.000 mensen uit de streek over de vloer kwamen in het huisje aan de rand van het terrein. Om een vlag te komen halen, of om nog een vergunning te regelen. Of om cake en wafels te brengen, voor de gezelligheid. 

Ivo Corbeels wist niet wat hem overkwam, toen tien jaar geleden een stel Tomorrowlandgangers ‘s ochtends in zijn tuin in Boom ongevraagd hun toilet maakten. Het was het jaar dat Tomorrowland uit zijn voegen barstte, en de organisatie zat met de handen in het haar. “Ik was er niet mee gediend dat die mensen zich hier volledig ingezeept stonden af te spoelen. Ik heb ze toen kwaad uit mijn tuin gejaagd - redelijk normaal, toch? De camping was toen te klein voor alle kampeerders, en Boom stond plots vol tentjes. Ik heb de organisatie toen gebeld: zo kon het niet meer verder. Ze zijn zich komen verontschuldigen. Ik ging zo vaak naar andere festivals die wél goed georganiseerd waren, en ik vroeg me toen af waarom Tomorrowland dat niet kon.”

Beeld Damon De Backer

Als je er dan toch zo veel van weet, dan kan je even goed een handje toesteken, moeten de organisatoren gedacht hebben. Het volgende jaar werd Corbeels prompt opgeroepen om de bemiddeling tussen de buurt en het festival in goede banen te leiden. Vandaag geeft hij zijn kennis van de afgelopen negen jaar als ombudsman door en leidt hij enkele medewerkers van Pukkelpop rond bij de buurtwerking. 

Daadkracht

“Als ik tien jaar geleden had geweten hoeveel tijd ik hier uiteindelijk aan zou spenderen, had ik het nooit gedaan", vertelt Corbeels, in het dagelijks leven sales manager bij Staedler. Wat een paradox. "Maar ik zou er tegelijk nooit meer mee willen stoppen. In het begin was dat twee telefoontjes per week. Nu ontvang ik het hele jaar door mails, staat de telefoon hier al weken op voorhand roodgloeiend, en sinds mei praten mijn vrouw en ik over niets anders meer dan over Tomorrowland.” Ook zijn wederhelft maakt sinds zes jaar deel uit van de buurtwerking. "Het is enorm fijn om iets te kunnen doen voor mijn buren", vindt zij, terwijl ze geniet van de eerste regendruppels op het terrein. "Normaal gezien vlucht ze al naar binnen na één druppeltje", zegt Corneel. "Mijn coiffure! Maar vandaag genieten we er allemaal van, hé."

De buurtwerking bestaat vandaag uit een team van zes mensen die opmerkingen, suggesties en gasten (die louter voor de gezelligheid langskomen) ontvangen. Sommige zaken kunnen meteen worden opgelost, andere problemen - zoals geluidsoverlast - zullen àltijd aanwezig zijn bij het organiseren van een festival. "Maar het blijft nooit bij het simpelweg noteren van de klacht, zonder tot actie over te gaan," zegt Corbeels. 

“Wij kunnen er nooit voor zorgen dat het volume naar beneden gaat”, geeft hij toe. “Maar wat ze op onze vraag bijvoorbeeld wél kunnen doen, is morrelen aan bepaalde frequenties, zodat de ruiten en glazen in de buurt wat minder aan het schudden gaan. Dat hebben we effectief vorige week nog gedaan. We kregen achteraf een telefoontje: 'Merci meneer, het werkt.' Neutraal blijven kost mij geen enkele moeite. Al wordt dat uiteraard langs beide kanten af en toe betwist. "

Weinig schadeclaims

Niet alleen de geluidsoverlast is een blijvende kwelling voor sommige buurtbewoners. Verschillende straten in Boom zijn compleet onbereikbaar, en dat zorgt bij sommigen voor verwarring en kwaadheid. "Mobiliteit is onze belangrijkste bekommernis",  vertelt Corbeels. "Verschillende wegen zijn moeilijk bereikbaar, en we hebben bijvoorbeeld taxi’s ingezet om oudere mensen naar de markt en terug te voeren. Soms begeleiden we iemand die belt gewoon telefonisch de hele weg naar zijn bestemming.”

Klachten over festivalgangers die heibel veroorzaken in Boom of elders in de Rupelstreek zijn tegenwoordig bijna van de lucht, volgens de ombudsman. “Vorig jaar hadden we slechts zeventien schadeclaims", geeft hij trots mee. "Het duurste was een deur die moest vervangen worden, omdat een paar festivalgangers ertegen hadden geschuurd terwijl ze schuilden voor de regen. Soms valt er een hek tegen een auto, of wordt er een brievenbus omgeschopt. Het gekke is: er wordt zelden iets geklasseerd. In die wetenschap hebben we niet te klagen met maar zeventien gevallen van schade. We zijn ook heel blij met de invoering van de ‘no re-entry policy’. Daardoor kunnen festivalgangers, die niet op Dreamville slapen, niet zomaar rondhangen in de buurt. Dat helpt.”

De 'Benidormstage', zoals Corbeels het noemt. "De dankbaarheid van de buurtbewoners is oneindig groot" Beeld Ivo Corbeels

Om te compenseren voor de overlast, krijgen de buurtbewoners een garantie op de aankoop van zo’n felbegeerd Tomorrowland-ticket. De inwoners van Boom zelf krijgen ook een speciale aankoopprijs. “Maar wat zijn bijvoorbeeld die tachtigplussers met een ticket voor een festival waar ze niet heen willen of kunnen? Voor die mensen organiseren we het buurtfeest. Zo kan iedereen tenminste eens komen kijken. Maar dan nog zijn er mensen die we nooit zullen blij maken, ook al geven we hen een vliegtuigticket naar ik-weet-niet-waar. Het feit dat hun leven niet onaangetast blijft, maakt hen woedend." 

Tranen door een zonnebril

Het hoogtepunt van zijn negen jaar als ombudsman, beleefde Corbeels enkele dagen geleden op het buurtfeest met de Boomse senioren. "De Freedom-stage werd omgetoverd in - zoals ik het noem - de Benidorm-stage. Al die senioren zijn hier opgegroeid, sommigen hebben in de steenbakkerijen gewerkt. Boom en Puurs zijn arme gemeentes - dit is een industriële regio die de laatste halve eeuw ongelooflijk is veranderd. De oudere inwoners weten niet wat ze zien als ze hier op De Schorre binnenwandelen."

"Ge gaat dat toch niet weer afbreken, zeggen ze dan - compleet overweldigd. Ik had een zonnebril op, maar ik zal eerlijk zijn: die kon mijn tranen van ontroering niet verbergen. Pas als ze dit zien, begrijpen de mensen waarom al die vrachtwagens hun buurt een maand lang bevolken. En op dat moment is hun dankbaarheid oneindig.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234