Woensdag 24/07/2019

BIOSCOOPTIPS

Tien films die u deze week niet mag missen

Marcello Fonte als hondenkapper in 'Dogman' Beeld Cinéart

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben

1. Dogman

Met zijn brutale maffiafilm Gomorra beleefde Matteo Garrone tien jaar geleden zijn internationale doorbraak. Vandaag duikt de Italiaanse regisseur opnieuw de onderwereld in met Dogman, een tragedie die gebaseerd is op de gruwelijke zaak-Il Canaro.

Het ontwapenende – maar verrassend venijnige – hoofdpersonage is een schriele hondenkapper die zich niet langer op zijn kop laat zitten door een brutale maffioso.

Met de tijdloze charme van een sprookje, maar ook met het bikkelharde realisme van een bloedige misdaadfilm toont Dogman wat er gebeurt wanneer de emmer der vernederingen vol zit.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Matteo Garrone.

DM Zapt

Krijg het beste van tv en Netflix via Messenger

Onze gratis chatbot DM Zapt is de beste manier om nieuwe series en tv-programma's te ontdekken:

Ja, ik wil tv-tips!

2. Mission: Impossible – Fallout

Zat er iemand te wachten op een zesde Mission: Impossible? Blijkbaar wel. Nooit scoorde een film in de reeks zo goed in haar Amerikaanse openingsweekend.

En wij geven de bezoekers geen ongelijk. Toegegeven, er is weinig verrassend aan Tom Cruise bengelend aan een koord kilometers boven de grond, slingerend door Tate Modern of in een knokscène in een wit porseleinen mannentoilet. Het is soms zò ridicuul dat het ongegeneerd vermakelijk blijft. Dus zo lang Cruise goed conserveert, mag men deze boel wat ons betreft draaiende houden.

Lees hier onze recensie.

3. The Man Without a Past

Nog droger dan de zomer van 2018: de humor van Aki Kaurismäki. De Finse regisseur staat twee maanden lang in de schijnwerpers bij Sphinx Cinema. Deze week op de affiche: The Man Without a Past, een sobere maar warme tragikomedie over een man die na een stevig pak slaag geen idee meer heeft wie hij is, en dan maar aan een nieuw leven begint. De film leverde Kaurismäki in 2003 zijn eerste en enige Oscar-nominatie op, maar eigenzinnig als hij is, weigerde atypische Aki simpelweg naar Hollywood af te zakken om de uitreiking bij te wonen.

Vanaf 2/08 twee weken lang in Sphinx Cinema (Gent).

4. Stalker

Bijna veertig jaar na de release heeft Stalker, van de Russische grootmeester Andrei Tarkovsky, nog niets aan kracht ingeboet. Deze film over een mysterieuze Zone, waarin drie naamloze figuren ronddwalen om hun diepste wensen te laten vervullen, is evenveel filosofisch traktaat als sciencefiction, maar is bovenal een beangstigend en beeldschoon meesterwerk, én een onmisbaar stuk in de filmgeschiedenis.

Dankzij een digitale opknapbeurt is Stalker weer op groot scherm te zien. U weet waarheen.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

5. 16x9 Action Film

Tijdens Museumnacht nodigt Cinema Zuid u uit om een kijkje achter de schermen van hun bioscoop te komen nemen – of liever, een kijkje in en rond de projectiecabine, want achter dat grote scherm is in feite weinig te zien. Voor en/of na de rondleiding kunt u ook gaan kijken naar de bijzondere video-installatie 16x9 Action Film. Daarin vult kunstenaar Mike Bouchet het rechthoekige beeldkader met maar liefst 144 actiefilms, die allemaal tegelijk afgespeeld worden. Een hypnotiserende kakofonie van geweerschoten, explosies en heroïsche oneliners, en de ideale gelegenheid om Die Hard, Terminator, Robocop én Rambo allemaal op twee uur tijd te herbekijken.

Op 4/08 in Cinema Zuid (Antwerpen)

6. The Guilty

Op het eerste gezicht lijkt het een weinig spannende setting. The Guilty speelt zich integraal af tussen vier muren, met slechts één relevant personage in beeld. Asger Holm (Jakob Cedergren) is een agent die als telefonist naar de noodcentrale van Kopenhagen wordt verkast. Alle actie gebeurt aan de andere kant van de telefoonlijn. En precies dat levert een zenuwslopende thriller op, boordevol actie die we alleen maar kunnen horen. Een briljante, minimalistische aanpak voor een actiefilm zonder actie.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

7. The Man Who Killed Don Quixote

Als er iemand de titel van een moderne Don Quichot verdient, is het Terry Gilliam wel. Bijna dertig jaar nadat de regisseur voor het eerst op het idee kwam om met het beroemde personage van Cervantes aan de slag te gaan, is zijn film eindelijk klaar. Een meesterwerk is het niet geworden, een klein wonder wel. Gilliam toont dat dromen tot iets moois kunnen leiden. Een naïeve visie misschien, maar wat ons betreft is het er een die meer filmmakers zouden mogen delen

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons dubbelinterview met Terry Gilliam en theatermakers Michael De Cock en Junior Mthombeni. En hier het interview met hoofdrolspeler Adam Driver. 

8. Ant-Man & The Wasp

Toegegeven, voor ons behoefde Ant-Man niet per se een sequel. Vooral de verhaallijn rond wetenschapper Hank Pym (Michael Douglas) voelde in 2015 weinig uitgepuurd. Gelukkig wordt de klasbak deze keer beter ingezet. Verder is Ant-Man and the Wasp nóg grappiger, met nóg meer actie. En opvallend: ook héél erg melig. Wat ons betreft is het dringend tijd dat Ant-Man (acteur/komiek Paul Rudd) wordt toegevoegd aan de rest van de Avengers.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Michael Douglas en hier ons interview met Paul Rudd en Evangeline Lilly.

9. Tully

Dik tien jaar na Juno hebben regisseur Jason Reitman en scenariste Diablo Cody nog eens een film over een ongewenste zwangerschap gedraaid. Dit keer draait de plot rond een zwaar uitgebluste moeder van in de veertig (Charlize Theron) die, tot haar grote wanhoop, net weer bevallen is. Een bloedeerlijk portret van het moederschap – postnatale depressie en malfunctionerende borstpompen incluis. De rol van vrolijk relativerende elf is dit keer niet voor de moeder in kwestie weggelegd, maar voor een kinderjuf à la Mary Poppins, gespeeld door een grandioze Mackenzie Davis.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Charlize Theron en Jason Reitman.

10. Sweet Country

Wanneer een Aboriginal in de jaren 1920 uit zelfverdediging een blanke man omlegt, weet hij dat hij niet geloofd zal worden. Hij vlucht, maar een racistische sergeant zweert niet te zullen rusten vooraleer hij hem geklist heeft. De Australische regisseur Warwick Thornton (Samson and Delilah) tekent met het waargebeurde Sweet Country voor een heuse Aboriginal-western. Racisme is de onderliggende thematiek, maar in de eerste plaats is dit het meeslepende verhaal van een man op zoek naar rechtvaardigheid. Terecht bekroond met de Speciale Juryprijs in Venetië.

Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met regisseur Warwick Thornton.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden