Zaterdag 19/10/2019

Filmtips

Tien films die u deze week niet mag missen

The Post. Beeld RV 20th Century Fox

1. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Zelden jongleerde iemand zo zelfverzekerd met tragedie en komedie als Martin McDonagh (In Bruges) in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Een hilarisch wraakdrama dat je tot tranen toe beweegt én aan het denken zet. Vaak heb je zin hebt om recht te veren uit je bioscoopstoel en luid te applaudisseren: voor hoofdpersonage Mildred Hayes, die de moord op haar dochter opgehelderd wil zien. Voor actrice Frances McDormand, die het allemaal zo droog en minimalistisch brengt. En voor McDonagh, die dit twee uur durende feest volstouwde met hilarische dialogen. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Martin McDonagh en Sam Rockwell, en hier waarom de film ook de Oscars gaat winnen.

2. The Post

Een stoffige krantenredactie wordt de spannendste plek ter wereld in het brandend actuele The Post. Steven Spielberg richt zijn camera op het jaar 1971, toen The Washington Post geheime documenten in handen kreeg waaruit bleek dat de regering al jaren loog over de Vietnamoorlog. Publiceren en celstraffen riskeren? Of zwijgen en medeplichtig zijn? The Post had een kurkdroge film kunnen worden, maar niet met een geboren entertainer als Spielberg achter de camera. Een van de meest meeslepende thrillers die u dit jaar zal zien. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, en hier ons interview met Steven Spielberg.

3. The Cakemaker

In Sphinx gaat woensdagavond de 6e editie van Pinx van start: hét LGBTQ filmfestival van Gent en omstreken. Size doesn’t matter, want er staan korte én lange films op het programma. De openingsfilm The Cakemaker is een zoet liefdesdrama met een roze glazuurlaagje, over een jonge Duitse bakker die valt voor een getrouwde Israëlische zakenman. Pinx viert diversiteit en anders-zijn, en geeft bezoekers daarom de kans om zich te tonen zoals ze zijn: op donderdag mogen bezoekers in ondergoed voor de lens van Murielle Scherre gaan poserenOp 24/01 in Sphinx (Gent). Lees hier ons achtergrondverhaal over Pinx.

4. Rabot

Zelden zo’n gestileerde en aangrijpende documentaire gezien als Rabot. Regisseur Christina Vandekerckhove kijkt binnen in de 537 appartementen van de Rabottorens, drie sociale woonblokken in Gent die momenteel afgebroken worden. Ze vindt er ellende en tristesse, maar ook menselijkheid, en hier en daar een sprankeltje hoop. Een bloedeerlijk portret van kwetsbare, kansarme mensen, dat hun kleine kantjes niet verbergt, maar ook niet veroordeelt. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en en hier ons interview met Christina Vandekerckhove.

5. Cannibal Holocaust

Deze bloederige kannibalenfilm ging in 1980 in première, en werd meteen daarna in beslag genomen. De gruwelijke taferelen zagen er zo levensecht uit dat regisseur Ruggero Deodato van moord werd verdacht: hij zou een snuff movie gemaakt hebben. Die beschuldiging werd ingetrokken toen de acteurs die in de film “vermoord” werden, springlevend bleken, maar in een aantal landen blijft Cannibal Holocaust tot op de dag van vandaag verboden. Niet bij ons, gelukkig. Op 25/01 in Cinematek (Brussel).

6. The Florida Project

Door de ogen van een kind kan armoede er best vrolijk uitzien. Dat toont Sean Baker in het bruisende, onsentimentele en atypische The Florida Project. De zesjarige Moonee woont met haar grofgebekte moeder in een sjofel motel. We vergezellen haar op onschuldige en minder onschuldige avonturen. De toon blijft luchtig, Baker weigert zich te schikken naar het sombere misérabilisme waar heel wat andere sociale drama’s onder kreunen. In combinatie met de spontane vertolkingen van de veelal onervaren cast (en Willem Dafoe) levert dat een van de meest verfrissende films van het jaar op. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Willem Dafoe en Sean Baker.

7. The Insult

In deze slimme rechtbankthriller maakt Ziad Doueiri het proces van de Libanese geschiedenis. Dat de burgeroorlog nog altijd onderhuids voort suddert, blijkt wanneer een christen vanop zijn balkon een Palestijn beledigt. Wat begint als een clash tussen twee koppige venten, escaleert tot een rel die de hele natie mee in bad sleurt. Een heldere en flamboyant vertolkte parabel, die kans maakt op een Oscar. Nu in de bioscoop.

8. Italo Disco Legacy

“Oh, I’m ready for your passion”, zongen The Flirts in 1982. De italo disco-hit is slechts een van de vele catchy nummers die passeren in Italo Disco Legacy, een - jawel - passionele documentaire over gelikte synthesizerdeuntjes en strakke beats. Regisseur Pietro Anton haalde de originele jaren tachtig helden voor zijn camera, maar ook de legendarische italo dj’s. Een van hen, de Nederlander David Vunk, verzorgt samen met Mind Warp de afterparty na de vertoning op vrijdagavond. Are you ready for some passion? Op 26/1 in STUK (Leuven). Lees hier ons artikel over de documentaire, en beluister hier onze italo disco Spotify-playlist.

9. Tueurs

Meer dan drie decennia na hun laatste overval is de Bende van Nijvel terug. In de krantenkoppen, maar ook in de fictiefilm Tueurs, een stijlvolle actiethriller uit Wallonië, geregisseerd door Jean-François Hensgens en François Troukens. Die laatste maakte in de jaren 90 zelf carrière als beroepsgangster: hij verdiende rijkelijk zijn brood met het overvallen van geldtransporten. Op het scherm levert zijn, euh, vakmanschap inventieve en verrassende actiescènes op, vaak met indrukwekkende stunts. De Belgische topcast (met Kevin Janssens, Olivier Gourmet, Tibo Vandenborre, Lubna Azabal, Bouli Lanners, Johan Leysen e.a.). is over de hele lijn uitstekend. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Kevin Janssens en hier ons interview met François Troukens.

10. Paddington 2

Kinderfilms maken waar ook volwassenen van smullen: het is niet alleen Pixar gegeven. In Paddington 2 zie je voor de tweede keer een beer broodjes met marmelade smeren, en oh, dat is alweer een wonder. Nooit zag de vacht van de geliefde haarbal er aaibaarder uit, zelden viel er zo hartelijk te lachen met zijn dolle avonturen. Hugh Grant vormt de kers op de taart in deze warme sequel: hij ontpopt zich tot even hilarische als schizofrene schurk. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234