Zondag 31/05/2020

Film Top 10

Tien films die u deze week niet mag missen

The Florida Project.Beeld Marc Schmidt

Zin in een avond zonder Netflix? De filmredactie van De Morgen selecteert voor u het beste wat de bioscopen deze week te bieden hebben.

1. Eyes Wide Shut

Toen de laatste film van Stanley Kubrick in 1999 in de zalen kwam, werd hij maar lauw onthaald. Maar intussen zijn de meesten het gelukkig roerend met ons eens: dit een absoluut meesterwerk. De broeierige kleuren, de majestueuze decors, de sexy sfeer, de perfect beheerste camerabewegingen, de vertolkingen van Nicole Kidman en Tom Cruise, het eindeloos gelaagde scenario… Dit is een film die je opnieuw en opnieuw kunt blijven bekijken. Met andere woorden: u hebt geen enkel excuus om dat deze week niet te doen. Op 1/02 in KASKcinema (Gent).

2. The Shape of Water

Ware liefde overstijgt alle grenzen in Guillermo Del Toro’s sprookjesachtige Oscarfavoriet The Shape of Water – een soort KNT-variant op een Disneyfilm. In een geheim labo ergens begin jaren 60 wordt een stomme schoonmaakster verliefd op een mysterieus zeemonster. En ja, daar hoort ook seks bij, vindt Del Toro. The Shape of Water is een visueel overweldigende ode aan de buitenbeentjes, waarin je heerlijk verloren kunt zwemmen. Sally Hawkins’ woordeloze vertolking slaat ook de kijker geregeld met verstomming. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Guillermo Del Toro.

3. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Zelden jongleerde iemand zo zelfverzekerd met tragedie en komedie als Martin McDonagh (In Bruges) in Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Een hilarisch wraakdrama dat je tot tranen toe beweegt én aan het denken zet. Vaak heb je zin hebt om recht te veren uit je bioscoopstoel en luid te applaudisseren: voor hoofdpersonage Mildred Hayes, die de moord op haar dochter opgehelderd wil zien. Voor actrice Frances McDormand, die het allemaal zo droog en minimalistisch brengt. En voor McDonagh, die dit twee uur durende feest volstouwde met hilarische dialogen. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, hier ons interview met Martin McDonagh en Sam Rockwell, en hier waarom de film ook de Oscars gaat winnen.

4. Rabot

Zelden zo’n gestileerde en aangrijpende documentaire gezien als Rabot. Regisseur Christina Vandekerckhove kijkt binnen in de 537 appartementen van de Rabottorens, drie sociale woonblokken in Gent die momenteel afgebroken worden. Ze vindt er ellende en tristesse, maar ook menselijkheid, en hier en daar een sprankeltje hoop. Een bloedeerlijk portret van kwetsbare, kansarme mensen, dat hun kleine kantjes niet verbergt, maar ook niet veroordeelt. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Christina Vandekerckhove.

5. ZOOks

De krokusvakantie komt eraan, en daarmee ook de eeuwige vraag: “Hoe houd ik mijn kroost in godsnaam een hele week bezig?” Tip: van 4 tot en met 20 februari kunt u uw kinderen gewoon voor het grote scherm dumpen op het JEF festival. Naast heel wat korte en lange films voor klein en iets groter, zijn er ook workshops – een stopmotionfilm maken met groenten! – en zelfs een digitale speeltuin. Nu zondag beginnen de feestelijkheden met de avant-première van ZOOks, een animatiefilm over het belang van de natuur. Verhaal en regie zijn in handen van de broers Kristoff & Dimitri Leue, de vertolkingen komen van o.m. Matteo Simoni, Frank Focketyn, Tine Reymer en Wim Helsen. Op 4/02 in hetpaleis (Antwerpen).

6. The Post

Een stoffige krantenredactie wordt de spannendste plek ter wereld in het brandend actuele The Post. Steven Spielberg richt zijn camera op het jaar 1971, toen The Washington Post geheime documenten in handen kreeg waaruit bleek dat de regering al jaren loog over de Vietnamoorlog. Publiceren en celstraffen riskeren? Of zwijgen en medeplichtig zijn? The Post had een kurkdroge film kunnen worden, maar niet met een geboren entertainer als Spielberg achter de camera. Een van de meest meeslepende thrillers die u dit jaar zult zien. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie, en hier ons interview met Steven Spielberg.

7. The Florida Project

Door de ogen van een kind kan armoede er best vrolijk uitzien. Dat toont Sean Baker in het bruisende, onsentimentele en atypische The Florida Project. De zesjarige Moonee woont met haar grofgebekte moeder in een sjofel motel. We vergezellen haar op onschuldige en minder onschuldige avonturen. De toon blijft luchtig, Baker weigert zich te schikken naar het sombere miserabilisme waar heel wat andere sociale drama’s onder kreunen. In combinatie met de spontane vertolkingen van de veelal onervaren cast (en Willem Dafoe) levert dat een van de meest verfrissende films van het jaar op. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Willem Dafoe en Sean Baker.

8. Jumanji: Welcome to the Jungle

Niemand zat te wachten op een sequel van Jumanji. De avonturenfilm met wijlen Robin Williams dateert van 1995, en is vandaag ook gedateerd. Maar met een nieuwe premisse, een sterrencast (Dwayne Johnson! Jack Black!) en met getrokken humorkaart weet Jumanji: Welcome to the Jungle verrassend te boeien. Met natuurlijk een flinke scheut nostalgie die niet terugkeert naar het origineel, maar naar videogames en popmuziek uit de nineties. En met enkele stevige knipogen naar metalfans, niet in het minst met de nieuwe ondertitel. Is deze Jumanji plat commercieel? Jazeker. Maar gelachen dat we hebben! Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons artikel over bordspellen naar aanleiding van deze film.

9. The Insult

In deze slimme rechtbankthriller maakt Ziad Doueiri het proces van de Libanese geschiedenis. Dat de burgeroorlog nog altijd onderhuids voort suddert, blijkt wanneer een christen vanop zijn balkon een Palestijn beledigt. Wat begint als een clash tussen twee koppige venten, escaleert tot een rel die de hele natie mee in bad sleurt. Een heldere en flamboyant vertolkte parabel, die kans maakt op een Oscar. Nu in de bioscoop. Lees hier onze recensie en hier ons interview met Ziad Doueiri.

10. Leuven ‘68

Wie er toen niet bij was, weet vandaag niet half waar het eigenlijk om ging. In januari 1968 was Leuven een belegerde stad. Die studentenrevolte wordt nogal vaak weggezet als een taalstrijd, maar dat is slechts een deel van de waarheid. Allicht daarom dat de documentaire van Johan Van Schaeren Leuven '68 heet, en niet Leuven Vlaams. Zijn film toont het complexe karakter van die strijd, 50 jaar geleden. Uitsluitend aan de hand van beelden van toen, met de vertelstem van Leuvenaar Joren Seldeslachts. Nu te zien in Cinema ZED (Leuven) en enkele andere steden. Lees hier ons interview met de maker en twee getuigen van toen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234