Vrijdag 02/10/2020

BoekeninterviewBoeken

Thrillerauteur Camilla Läckberg heeft heimwee naar de tijd van Sue Ellen en andere sterke vrouwen

Camilla Läckberg: 'Mannen zijn leuk, maar vaak niet te vertrouwen.'Beeld rv

De nieuwe thriller van de Zweedse Camilla Läckberg (45) speelt zich af in de jaren 80, de tijd van powervrouwen, Dallas en Dynasty. ‘Het gaat de verkeerde kant op met de emancipatie. Dat vind ik verontrustend.’

Bestsellerauteur Camilla Läckberg – wereldwijd 23 miljoen verkochte boeken – merkt eigenlijk niet veel van de coronapandemie, laat ze vanuit Stockholm weten. Natuurlijk, als enig land in Europa kent Zweden geen lockdown en zijn restaurants, scholen en bioscopen de afgelopen maanden gewoon open gebleven. Daarnaast zat zij altijd al van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat thuis in pyjama aan haar computer.

Dat straffe werkschema leverde de voormalige bedrijfseconoom en marketingspecialist een imponerend curriculum vitae op: ze schreef dertien misdaadromans in vijftien jaar tijd. Daaronder de succesvolle Fjällbacka-serie en Gouden kooi, het eerste deel van het psychologische tweeluik dat draait om zakenvrouw Faye en haar overspelige echtgenoot Jack.

Nu lanceert zij de opvolger: Zilveren vleugels. Daarin probeert Faye een vijandige overname van haar bedrijf Revenge te voorkomen. Een verhaal over miljoenentransfers, de society van Stockholm, wraak, loyaliteit en een behoorlijke portie seks.

Läckberg noemt het schrijven van die fragmenten, waarvan Fifty Shades-auteur E.L. James nog wat kan leren, het ingewikkeldste onderdeel van Zilveren vleugels. “Vijftien jaar heb ik mij er niet aan gewaagd. Onder meer omdat ik visioenen had van mijn moeder en schoonmoeder bij die scènes. Brrr. Dus al die tijd ging in mijn boeken op het moment suprême het licht uit en moesten lezers de rest er zelf maar bij verzinnen.

• geboren in het West-Zweedse dorp Fjällbacka op 30 augustus 1974

• schrijfster van misdaadromans

• is van huis uit econoom

• debuteerde in 2002 met IJsprinses

IJsprinses (2007), Predikant (2007), Steenhouwer (2009) en Zusje (2009) werden verfilmd

• in 2013 volgde de zesdelige tv-serie Fjällbacka Murders, gebaseerd op personages uit haar boeken

• haar nieuwste thriller, Zilveren vleugels, is net uit

• woont in Stockholm met haar partner en drie kinderen  

“Nu dacht ik: nee, net als mannen genieten vrouwen van seks en zitten ze niet alleen maar braaf af te wachten tot hij zin heeft. En dat mag iedereen weten. Het was een uitdaging om spannende seks te beschrijven. Ik ben trots, want ik vind dat het is gelukt. Dat bleek ook uit de reactie van de stem­actrice die mijn audio-uitgaven inspreekt. Ze appte me: Camilla, help, wat doe je me aan? Dit is zo gênant. Ik moest erom lachen. Wel verontrustend: mijn moeder stoorde zich helemaal niet aan die passages en begon over herkenbaarheid. Dat wilde ik echt niet weten! Maar ik had het kunnen zien aankomen: ze is opgegroeid in de jaren 60. Niet bepaald de meest preutse periode.”

Het tweeluik is ook een ode aan de glamour en de powervrouwen van de jaren 80. Läckberg groeide op met tv-series als Dallas, Falcon Crest en Dynasty. Met hun sterke en doortrapte personages als Sue Ellen, Angela Channing en Alexis Colby, die baadden in luxe en hun macht misbruikten en mannen verslonden.

“Ik houd van die bitches, ik moet ook meer gaan werken aan de bitch in mijzelf.” En ze genoot van de boeken van Jackie Collins, Judith Krantz en Fay Weldon over dezelfde thema’s en figuren. Faye, de hoofdpersoon in Zilveren vleugels, is zelfs een verwijzing naar Fay Weldon, de auteur van Leven en liefdes van een duivelin, een boek dat ze compleet stuk las in haar jeugd.

Verdwenen genre

“Ik realiseerde mij een jaar of tien geleden dat dit genre compleet is verdwenen. Waar zijn de vrouwen gebleven die mannen zakelijk te grazen namen, die multinationals leidden en die grote carrières ambieerden terwijl ze erop los feestten? Tegenwoordig zeggen vrouwelijke hoofdpersonen in films en romans hun baan op vanwege de liefde van hun leven, om vervolgens een boekwinkeltje te beginnen op het platteland. Of ze ruilen een directiefunctie in voor een zogenaamd romantische bed and breakfast. Worden ze blij van eenvoud en bedden opmaken en ontbijt serveren.

‘Ik zou nog liever in een kolenmijn zwoegen dan hele dagen thuis het huishouden doen.’ Beeld BELGAIMAGE

“Soms maakt mij dat verdrietig en depressief. Ik ben geen boze feminist die neerkijkt op huisvrouwen die hun baan hebben opgezegd. Sterker, kinderen opvoeden is de zwaarste taak die er bestaat. Persoonlijk zou ik liever in een kolenmijn zwoegen dan hele dagen thuis het huishouden doen. Maar de ontwikkeling dat steeds meer vrouwen anno 2020 wel voor dat laatste kiezen, baart mij zorgen. Zelfs in Zweden, dat op het gebied van emancipatie zijn zaken goed op orde heeft, zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen nog altijd groot. Op het gebied van salarissen, verdeling van zorg en werk en goede banen. Met z’n allen moeten we tot een betere sleutel zien te komen, zeg ik vaak op presentaties.

“Mijn oudste dochter is zestien en ik houd haar altijd voor dat zij en niemand anders moet zorgen voor haar opleiding, geld en dus haar toekomst. Mannen zijn leuk en lief, maar uiteindelijk blijken velen niet te vertrouwen. Dan verlaten ze je na vijftien jaar. Ik kan het weten, want ik ben drie keer getrouwd geweest.’”

Läckberg houdt daarnaast de ontwikkelingen in de gaten op het gebied van vrouwelijke rolmodellen op social media, waar sterren als Kim Kardashian, Kendall Jenner en Gigi Hadid zich vaak in bikini en lingerie presenteren om nieuwe beauty- en lifestyle­producten of zichzelf te promoten.

“Ik zit een beetje in een spagaat. Ik vind dat er wel heel erg op uiterlijk en oppervlakkigheden wordt gefocust. Aan de andere kant: er zijn meer kleuren en vormen dan ooit te bewonderen. Toen ik een tiener was, bestond alleen Kate Moss. We wilden allemaal 40 kilo wegen en het silhouet van een skelet was het hoogste dat je kon bereiken. Onze moeders volgden het stewardessen-, ananas- of eiwitdieet. Best eendimensionaal allemaal. Dus wat dat betreft is het nu gevarieerder. Maar of dat een zegen is? Misschien moet ik de vergelijking trekken met een scherp mes: je kunt er heerlijk eten mee maken, maar je kunt er ook iemand ernstig mee verwonden.”

Liegen en bedriegen

In Zilveren vleugels komen nauwelijks sympathieke mannen voor. Bijna allemaal liegen en bedriegen ze, behandelen ze vrouwen als minderwaardige schepsels of lustobjecten. Niet bepaald een vrolijke boel. “Dat heeft niets met de realiteit te maken. Ik ken een heleboel leuke mannen. Maar ik wilde een duidelijk universum schetsen: dit is zwart en dit is wit. Goed en slecht, net zoals in ouderwetse cowboyfilms. Het blijft tenslotte fictie.”

Camilla Läckberg: ‘Ik moet meer gaan werken aan de bitch in mezelf.’Beeld BELGAIMAGE

Door corona zijn veel boekpresentaties en filmpremières uitgesteld. Läckberg twijfelde naar eigen zeggen een milliseconde en hakte toen de knoop door: Zilveren vleugels verschijnt gewoon zoals gepland. “Juist nu hebben we behoefte aan content. We kunnen niet zo makkelijk als vroeger in het vliegtuig stappen om te reizen, dus moet je een trip in je hoofd maken. Mensen willen dat ook. Verhalen bieden troost en een schuilplaats tegelijk. Daarom heb ik het uitbrengen van mijn boek niet uitgesteld.”

Intussen zit ze de laatste weken alweer van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in haar pyjama aan haar computer te werken aan een nieuw project. Wat het precies wordt, houdt ze nog geheim. Maar op de vraag of corona er een rol in speelt, antwoordt ze: “Dat zou heel goed kunnen, ja. Ik schrijf altijd over wat ons bezighoudt en dan kun je daar nu niet omheen.”

Camilla Läckberg, 'Zilveren vleugels', The House of Books, 287 p., 24,95 euro. Vertaald door Elina van der Heijden en Sophie Kuiper.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234