Zondag 25/09/2022

‘Thor: Love and Thunder’: een dondergod in de porseleinwinkel ★★★☆☆

De nieuwe 'Thor'-film brengt twéé Thors voor de ‘green screen’: naast Chris Hemsworth als de originele stripfiguur treedt ook Natalie Portman aan als Mighty Thor. Beeld Jasin Boland
De nieuwe 'Thor'-film brengt twéé Thors voor de ‘green screen’: naast Chris Hemsworth als de originele stripfiguur treedt ook Natalie Portman aan als Mighty Thor.Beeld Jasin Boland

Met Love and Thunder beukt superheld Thor voor een vierde keer neer in de zalen, en slaat zijn machtige hamer opnieuw de toon van een mallotige metalkomedie aan. Het is een formule die prima werkt voor deze stripfiguur, maar ook weer niet voor de eeuwigheid bestemd lijkt.

Ronald Meeus

Thor: Love and Thunder is een volstrekt onnozele film, maar hij is wel zeer opzettelijk en geslaagd onnozel. Dit is het soort film waarin het hoofdpersonage (Chris Hemsworth) op glorieus zinloze manier de religieuze tempel van een door een invasie geplaagd buitenaards volk vernielt, en dat tijdens het afscheid van de leiders nog nonchalant ter sprake brengt ook – terwijl zijzelf net zo dankbaar en beleefd waren om er in alle talen over te zwijgen. Zo vuurt Love and Thunder een twee uur durend salvo van geestige vondsten op u af, meestal rond de dondergod die aantreedt als een met superkrachten behepte olifant in de porseleinwinkel. Maar ook rond het horecagezwel van Russell Crowe (zeer welgekomen in een bijrol als oppergod Zeus) of een stel buitenaardse geiten die in een krap ruimteschip moeten worden geprangd.

Christian Bale, bijna onherkenbaar gegrimeerd als Gorr the God Butcher. Beeld Marvel Studios
Christian Bale, bijna onherkenbaar gegrimeerd als Gorr the God Butcher.Beeld Marvel Studios

Met een ook in de Marvel-strips gebruikelijk Bildungsverhaal van tien minuten in zijn proloog sleept Thor: Love and Thunder ene Gorr the God Butcher (een schier onherkenbaar gegrimeerde Christian Bale) ten tonele, een interplanetaire wraakengel die na een traumatische ervaring op jacht gaat naar alle goden in het heelal. Die hoofdqueeste, en een bijna even belangrijke subplot waarin love interest Jane Foster (Natalie Portman) een vreselijk aards onheil probeert te bestrijden met kosmische krachten, verstopt flinke morzels gravitas, en zelfs een mespuntje tragedie, onder alle leute. Maar de grondtoon van Thor: Love and Thunder blijft die van een kleurrijke metalklucht.

In 2017 wist regisseur Taika Waititi op deze zelfde manier de zerpe teleurstelling van de twee eerste Thor-films (2011 en 2013) weg te spoelen met het geslaagde Ragnarok. Al is het verrassingseffect van die halve draai naar comedy ondertussen wel weer weg, en begint ook de nieuwe formule stilaan sleet te vertonen: niet alle witzen in de kolderieke bommenregen van Thor: Love and Thunder treffen doel.