Vrijdag 04/12/2020

FilmrecensieDrunk

Thomas Vinterberg bewandelt met ‘Drunk’ zonder zwalpen de lijn tussen komedie en drama ★★★★☆

Mads Mikkelsen aan de drank in 'Drunk'.Beeld rv

Blockbusters zijn dezer dagen in geen velden of wegen te bekennen, maar Thomas Vinterbergs Drunk is wel het dichtste dat we deze herfst bij een onderhoudende publieksfilm zullen komen. Zij het wel eentje met een prachtige, levenswijze boodschap, en een diep ontroerende vertolking van Mads Mikkelsen.

Alcohol. Wie van ons heeft er geen band mee? Of je er nu van walgt, er gevaarlijk afhankelijk van bent, of er gewoon nu en dan met mate van kan genieten: niemand staat onverschillig tegenover drank. Drunk is dan ook een film die – zelfs in volle pandemie – een enorm publiek kan aanspreken. Temeer omdat regisseur Thomas Vinterberg (Festen) zich geregeld van zijn grappigste en meest aanstekelijke kant laat zien. Wanneer zijn vier hoofdpersonages het in naam van de wetenschap op een zuipen zetten – ze testen een theorie uit die stelt dat de mens beter zou functioneren als hij voortdurend lichtjes dronken is –, krijg je meteen zin om samen met hen het glas te heffen. (Moraalridders: wees gerust, de film is niet blind voor de keerzijde van de medaille.)

Maar ook in bezopen toestand bewandelt Vinterberg kaarsrecht en zonder zwalpen de lijn tussen drama en komedie. Drunk is een film van luidop lachen, maar ook huilen. Een film die sprankelt, danst, lééft. En tegelijk het genadeloze vlieden van de tijd op tafel legt.

Levenskunst

Aanvankelijk is het heerlijk om de uitgebluste geschiedenisleraar Martin (Mads Mikkelsen) met een paar glazen op te zien herleven. Zijn leerlingen, zijn vrouw én de kijker plukken er de vruchten van. Maar Vinterberg stuurt de film langzaam maar zeker richting melancholie. De dagelijkse ontmoeting tussen Martin en zijn snuggere studenten wordt steeds meer een pijnlijke confrontatie tussen de hoop van de jeugd en de desillusies van de ouderdom. De jaren matten de mens af, brengen hem diepe kwetsuren toe.

Maar daar legt Vinterberg zich niet bij neer. Meer dan over alcohol, gaat het experiment van zijn suffe leraars over levenskunst. In de wonderlijke eindscène verpersoonlijkt een dronken dwarrelende Mikkelsen de glasheldere boodschap: geluk maakt zichzelf niet.

Drunk is een van de mooiste films van het jaar – en dat zeggen we zonder ook maar één druppel te hebben gedronken. Ga dat zien in de bioscoop, nu het nog kan.

Drunk speelt vanaf 28/10 in de bioscopen.