Zondag 27/11/2022

'Theeb': intiem 'coming-of-age'-verhaal met imposante locaties en historische achtergrond

null Beeld kos
Beeld kos

'Theeb' de opmerkelijke debuutfilm van de Jordaanse regisseur Naji Abu Nowar is veel meer dan gewoon een Arabische western. Het is ook een 'coming-of-age'-verhaal, een 'survival'-vertelling én de kroniek van een woestijnvolk dat in zijn traditionele levenswijze bedreigd wordt.

Jan Temmerman

Zelf omschrijft de Jordaanse regisseur Naji Abu Nowar zijn opmerkelijke debuutfilm als een soort 'Bedouin western'. Dat klopt en dat maakt de film sowieso al tot een intrigerend curiosum, waarbij de paarden vervangen zijn door kamelen en de klassieke ingrediënten van klopjachten, bandieten, achtervolgingen, vuurgevechten, wraak, enz. zich afspelen tegen een even majestueuze als onherbergzame woestijnachtergrond, met rotsen, bergen en canyons die herinneringen oproepen aan Monument Valley, waar iemand als de legendarische John Ford veel van zijn Amerikaanse westernklassiekers draaide.

null Beeld kos
Beeld kos

Maar 'Theeb' is nog veel meer. Het is ook een 'coming-of-age'-verhaal, een 'survival'-vertelling én de kroniek van een woestijnvolk, dat in zijn traditionele levenswijze bedreigd wordt, o.m; door de opmars van de 'ijzeren ezel', zoals de trein door de bedoeïnen genoemd werd. Dat alles tegen een specifieke socio-politieke achtergrond, anno 1916, dus middenin de Eerste Wereldoorlog, maar ook tijdens de toenmalige Arabische opstand tegen het Ottomaanse Rijk.

Historische context

Voor wie helemaal niet vertrouwd is met de geschiedenis van het Arabische schiereiland, kan die historische context in eerste instantie voor enige verwarring zorgen, maar dat is wel degelijk bewust. Het verhaal wordt namelijk verteld vanuit het perspectief van het titelpersonage, de prille bedoeïnentiener Theeb (overtuigend vertolkt door Jacir Eid), die zelf zijn weg zoekt in een wereld waarin de volwassenen allerlei vreemde, mysterieuze en voor hem dus onbegrijpelijke dingen doen.

In de proloog maken we kennis met de jonge Theeb (wat zoveel als wolf betekent) en zijn oudere broer Hussein (rol van Hussein Salameh), die sinds het overlijden van hun vader als zijn voornaamste mentor fungeert. Als hun kamp het nachtelijke bezoek krijgt van een Arabische gids en een Britse soldaat (rol van Jack Fox, de enige professionele acteur in de cast), worden die, zoals bij dat nomadenvolk gangbaar is, gastvrij ontvangen.

null Beeld kos
Beeld kos

Even gebruikelijk is dat Hussein hen 's anderendaags naar een welbepaalde bron zal leiden, waar de Britse militair blijkbaar een of andere afspraak heeft. De kleine Theeb mag uiteraard niet mee, maar omdat hij zijn broer niet kan of wil missen, volgt hij hen toch. Het avontuur kan beginnen, maar snel blijkt dat het hier een biezonder riskante, zelfs levensgevaarlijke onderneming betreft.

De film werd opgenomen in Jordanië, o.a. in de buurt van Wadi Rum, waar de Britse regisseur David Lean indertijd ook opnames maakte voor zijn 'Lawrence of Arabia'-epos, dat zich trouwens in dezelfde periode situeerde. Maar daar stopt meteen ook elke vergelijking. 'Theeb' blijft ondanks de imposante locaties en de historische background een veel intiemere film, waarvan de verschillende lagen en onverwachte wendingen slechts mondjesmaat onthuld worden. De woestijn ligt immers haar eigen ritme op.

Regie: Naji Abu Nowar
Met: Jacir Eid, Hassan Mutlag, Hussein Salameh, Jack Fox
Duur: 100 minuten