Dinsdag 20/08/2019

Theater

Theaterfestival keert terug naar Gent en kiest voor ‘kleine’ namen

Scènebeeld uit Milo Rau's ‘La Reprise’. Beeld Illias Teirlinck

Na vijftien jaar vindt het Theaterfestival dit jaar voor het eerst weer in Gent plaats. Ook de grootste naam op de affiche, die van Milo Rau, komt uit de Arteveldestad: verder kiest de jury veeleer voor kleinere, intiemere voorstellingen.

“De Vlaamse stadstheaters in Antwerpen en Brussel lijken wat moeite te hebben om hun lijnen helder door te zetten”, staat te lezen in het juryverslag van het Theaterfestival 2019. “Het zijn de meer kleinschalige voorstellingen zoals AREN van Benjamin Verdonck, new skin van Hannah De Meyer en Ouder kind van Raven Ruëll en Bruno Vanden Broecke die de jury selecteerde uit het seizoen van Toneelhuis en KVS, eerder dan de grote zaalcreaties.”

Dat wil zeggen dat er op het Theaterfestival, dat van 5 tot 15 september plaatsvindt in Gent, een aantal opvallende afwezigen zullen zijn. Geen Ivo van Hove (Een klein leven), geen Guy Cassiers (Bagaar), geen Luk Perceval (Black: The Sorrows of Belgium I – Congo). Ook de KVS-productie L’homme de la Mancha van Michael De Cock en Junior Mthombeni haalde de selectie niet. Van de ‘grote namen’ met ‘grote producties’ zal enkel Milo Rau, met La Reprise – Histoire(s) du Théâtre I, in Gent te zien zijn. Ook de anciens van tg STAN zijn van de partij: Eg er vinden. Ik ben de wind, een coproductie met de Nederlandse collega’s van Maatschappij Discordia, haalde de selectie.

De zevenkoppige jury, met onder andere De Morgen-recensente Evelyne Coussens in de rangen, heeft dus vooral gekozen voor kleinere makers, vaak ook met intieme voorstellingen. Zo is er The Pain of Others van Peter Aers, een kleinschalige performance waarbij de theatermaker in dialoog gaat met de toeschouwers. “Het is ontroerend hoe dicht deze eenvoudige oefening de deelnemers bij elkaar brengt”, oordeelt de jury.

Verder staat ook True Copy van BERLIN op het programma, over kunstvervalser Geert Jan Jansen. De voorstelling maakte in binnen- en buitenland krantenkoppen door de plotse vondst van een gestolen Picasso. Het bleek uiteindelijk een stunt van de theatergroep te zijn. Ook Paradise Now (1968-2019) zal in Gent te zien zijn. In die dansvoorstelling laat choreograaf Michiel Vandevelde een groep jongeren terugkijken op de gelijknamige, legendarische voorstelling van The Living Theatre. Tegelijk stellen de performers zich ook vragen die in de maatschappij van vandaag aan de orde zijn.

Jeugdtheater, dat steeds moeilijker te definiëren valt, vormt een rode draad doorheen de selectie, met voorstellingen als Craquelé van Studio ORKA, Studio Shehrazade van Haider Al Timimi en Gorges Ocloo en 8.2 van Radouan Mriziga, een coproductie van het Leuvense jeugdtheater fABULEUS, het Antwerpse hetpaleis en het Brusselse kunstenfestival Moussem. “Het onderscheid tussen jeugdtheater en theater voor volwassenen wordt steeds poreuzer”, stelt de jury vast. “Steeds meer makers slagen erin een taal of een universum te ontwikkelen dat de generaties overstijgt.”

Urgent

Al die voorstellingen werden door de jury gekozen omdat ze tussen mei 2018 en april 2019 het Theaterlandschap hebben gekleurd, al mag je het geen ‘best of’ noemen. “Het zijn voorstellingen die écht de moeite waard zijn”, maakt de jury zich sterk. “Niet zomaar omdat ze de beste van de klas zijn, wel omdat ze op een of andere manier het verschil maken. Omdat ze iets urgents te vertellen hebben, omdat ze scherpe en vernieuwende vormkeuzes maken of hun verhouding tot het publiek herdenken, omdat er een stem van een bijzonder artiest doorklinkt.”

Ook People, Places & Things (Toneelgroep Oostpool), Don Caravaggio (Charli Chung), Underneath Which Rivers Flow (Jozef Wouters) en Permanent Destruction (Naomi Velissariou) voldoen aan die criteria en hebben de selectie gehaald. Die laatste voorstelling zal echter niet hernomen worden, terwijl Underneath Which Rivers Flow wordt opgevoerd in Wouters’ Decoratelier in Brussel.

De andere voorstellingen zijn te zien in Gent, waar het Theaterfestival voor het eerst in vijftien jaar neerstrijkt. Voordien werd er afgewisseld tussen Brussel en Antwerpen, vanaf nu wordt ook de Arteveldestad in die cyclus opgenomen: de Vooruit, NTGent, de Minard en CAMPO Nieuwpoort zetten hun deuren open. “Gent is een festivalstad”, zegt Matthieu Goery, artistiek coördinator van de Gentse Vooruit. “Het Theaterfestival zal elke drie jaar een hoogtepunt van het culturele seizoen vormen.”

De volledige selectie

8.2– RadouanMriziga/hetpaleis,fABULEUS&Moussem 

StudioShehrazade– HaiderAlTimimi&GorgesOcloo/KloppendHert&ARSENAAL

LaReprise.Histoire(s)duthéâtreI– MiloRau/NTGent&IIPM

ThePainOfOthers– PeterAers 

AREN– BenjaminVerdonck/Toneelhuis

TrueCopy– BERLIN 

Craquelé– StudioORKA/hetpaleis

Egervinden. Ikbendewind– tgSTAN&MaatschappijDiscordia 

People,Places&Things– ToneelgroepOostpool 

newskin– HannahDeMeyer/Toneelhuis 

OuderKind– RavenRuëll&BrunoVandenBroecke/KVS

UnderneathWhichRiversFlow– GlobeAroma &DecoratelierJozefWouters

DonCaravaggio– CharliChung/FrascatiProducties

PermanentDestruction-TheSKConcert– NaomiVelissariou/TheaterUtrecht 

Het Theaterfestival vindt plaats van 5 tot 15 september in Gent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden