Vrijdag 18/10/2019

Theater aan Zee

Theater Aan Zee: spelen in het oog van de storm

'Drek' (Maja Westerveld). Beeld RV/ Stef Lernous

Ze acteren alsof hun leven ervan af hangt. Khadija El Kharraz Alami en Maja Westerveld maken indruk op Theater Aan Zee. Twee straffe actrices, twee straffe solo's.

In Nu ben ik Medea (★★★★☆) van de Nederlands-Marokkaanse Khadija El Kharraz Alami ontwikkelt zich een schizofreen gesprek tussen speler en personage, tussen Khadija zelf en de mythische figuur van Medea waarmee ze zich identificeert. Allebei smachten ze naar liefde maar worden ze verworpen. Allebei bewaren ze ondanks alle tegenslag hun kracht en onverzettelijkheid.

In de kern is dit een autobiografische vertelling die terugvoert naar een jeugd op de onderste trede van de sociale ladder. Een jeugd getekend door armoede en uitsluiting, in een omgeving waarin vooral onbegrip heerste voor een kind met een grote mond en een bijzondere intelligentie. El Kharraz Alami houdt er de kracht en de pijn aan over van een kind dat zichzelf heeft moeten opvoeden, dat voor zichzelf een leven uit de grond heeft moeten stampen.

En die pijn schreeuwt ze van zich af. Nu eens klauwt ze als een in het nauw gedreven leeuwin, klaar om alles te verscheuren wat te dicht in de buurt komt. Dan weer geeft ze zichzelf zo kwetsbaar bloot dat het bijna pijnlijk wordt. Op die manier creëert ze een dynamiek van aantrekken en afstoten. Het publiek moet zich steeds opnieuw verhouden tot de dubbelzinnige figuur op de scène, weifelend tussen weerstand en intens mededogen.

Khadija El Kharraz Alami in 'Nu ben ik Medea'. Beeld RV/Casper Koster

Het is een indrukwekkend schouwspel om El Kharraz Alami aan het werk te zien. De actrice daagt zichzelf uit tot in het extreme. De helft van de tekst ligt vast, de andere helft bestaat uit improvisaties. Op die manier dwingt ze zichzelf tot concentratie en confrontatie. Via de stem van Medea geeft ze commentaar op haar eigen spel, scherp, kritisch, opzwepend, zichzelf uitdagend om beter te spelen, eerlijker te zijn, de vaart erin te houden. El Kharraz Alami plaatst zichzelf in het oog van de storm en speelt alsof haar leven ervan afhangt.

Dieperik

Oer-Hollandse degelijkheid en hyperperfectionisme komen grandioos ten val in Drek (★★★☆☆) van Maja Westerveld. De theatermaker, -schrijfster en actrice zet een dame neer die van de hoogste toppen der keurigheid en fatsoen regelrecht de dieperik in tuimelt. Alles in haar leven is tot in de puntjes georganiseerd. Maar nadat ze zich per ongeluk heeft overslapen, kan ze alleen nog achter haar eigen leven aan rennen. Tot het haar ontglipt en ze zelf niet langer weet wie ze is.

'Drek' (Maja Westerveld). Beeld RV/ Stef Lernous

Een absurde, hallucinante zoektocht naar het eigen ik leidt van de Nederlandse modelwijk naar de outback van Australië tot aan het einde van de wereld, en zelfs daar stopt het niet. Het is een feest om Westerveld te volgen tijdens de gestage desintegratie van haar personage. Ze speelt een boeiend spel met de grenzen van identiteit. Hoe scherp de contouren van een persoonlijkheid zich ook lijken af te tekenen, er is niet veel nodig om die diffuus te maken en uit elkaar te laten vallen. Wie zichzelf nog wijsmaakt dat een identiteit keurig geconstrueerd kan worden, krijgt lelijk op zijn neus.

Met Drek maakte Westerveld haar eerste solovoorstelling. Dat laat zich af en toe voelen in de tekst die aan een rotvaart de meest bizarre beelden en situaties schetst. Soms is het net iets te veel van het goede. Maar Westerveld brengt het met zo veel tomeloze geestdrift, dat je die overdaad graag voor lief neemt.

Nu ben ik Medea speelt nog tot 4/8 in het Atheneum van Oostende.
Drek speelt nog op 3/8 in de Kunstacademie-Aan-Zee in Oostende. theateraanzee.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234