Vrijdag 18/10/2019

Tim Burton

"The World of Tim Burton": C-mine in Genk biedt unieke inkijk in brein bijzondere regisseur

Tim Burton bezoekt 'The World of Tim Burton' in Tokio, Japan. Beeld WireImage

Benieuwd wat er allemaal in het hoofd van die gekke Tim Burton omgaat? The World of Tim Burton in C-mine in Genk biedt een unieke inkijk aan de hand van persoonlijke schetsen, schilderijen en foto’s van de filmmaker.

Het was een wat eigenaardige naam in het New Yorkse Museum of Modern Art (MoMA). In 2009 wijdde de instelling een groots opgezette retrospectieve aan de cineast Tim Burton. De expo kreeg kritiek van culturo's, maar werd toch de derde best bezochte in de geschiedenis van het museum. Sindsdien gaat ze onder toezicht van curator Jenny He de wereld rond.

He was de drijvende kracht achter de originele tentoonstelling, waarvoor ze ongelimiteerde toegang tot Burtons persoonlijke archief kreeg. 

Jenny He, curator van de Tim Burton-expo op C-mine in Genk. Beeld Leah Gallo

Topje van de ijsberg

“Het publiek kent hem als regisseur van blockbusterfilms, maar dat is slechts het topje van de ijsberg”, vertelt He. “Tim begon zijn carrière als character animator bij de Walt Disney Animation Studios. Dat hij kon tekenen, had ik dus wel verwacht. Maar ik had er geen idee van hoe goed hij was. Hij werkt in verschillende disciplines: snelle schetsen op servetten, schilderijen, installaties. En ik botste op een prachtige reeks polaroidfoto’s die hij maakte voor een kleine galerie in Californië.” 

Privékant

Woensdag opent The World of Tim Burton in C-mine in Genk. Er worden zo’n 500 stukken getoond, waarvan er ongeveer 150 al in de originele MoMA-expo zaten (die in 2012 ook in Parijs te zien was). 

In de vernieuwde opstelling werkt He thematisch. 
Op het eerste gezicht hebben de stukken weinig met elkaar te maken. Maar dat spreekt He stellig tegen. “Tim is niet gelimiteerd door het medium waarin hij werkt. Een idee zal zijn hoofd nooit verlaten, hij laat het evolueren in nieuwe projecten. Figuren of ideeën die je in zijn films ziet, komen terug in ander werk. Of omgekeerd.”

Stainboy van Tim Burton. Beeld Tim Burton

Anders dan de meeste kunstenaars heeft Burton het opgestelde werk nooit gemaakt met het oog op exposeren of verkopen. “Voor hem was het een manier om zijn rijke fantasie te verkennen, zijn eigen visuele stijl te ontwikkelen. Het waren dingen die hij hoogstens aan familie en vrienden liet zien. De expo toont dus een heel persoonlijke, haast privékant van Tim Burton. Dàt bepaalt zijn herkenbare stijl. Hij legt er zijn emoties in, en dat maakt dan weer dat het publiek zich ermee kan identificeren.”

Onvoltooide projecten

Een aanzienlijk deel van de expo focust op Burtons films. Een sectie is gewijd aan zijn “misunderstood outcast”: een reeks vreemde maar geliefde personages zoals Edward Scissorhands, Corpse Bride en Jack Skellington uit The Nightmare before Christmas. Daarin is ook plaats voor de figuren uit The Melancholy Death of Oyster Boy & Other Stories, het poëzieboek dat hij in 1997 publiceerde. 

Maar er zijn ook ontwerpen van onvoltooide projecten, in verschillende stadia van ontwikkeling, zoals artwork voor de geannuleerde film Superman Lives.

Beeld Tim Burton

De tentoonstelling wordt telkens aangepast aan de nieuwe locatie. “Ook daarbij is Tim betrokken”, zegt He. “Voor hem is het een manier om in contact te komen met nieuwe kunstgemeenschappen. Hij houdt er ook van om lokale cultuur die hem ooit geïnspireerd heeft te integreren. In Tokio waren dat de oude monster- en Godzilla-films, in Praag de stop-motionanimatie van Karel Zeman. En hier in Genk geven we natuurlijk aandacht aan Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, die deels in Antwerpen is gedraaid.

Beeld Tim Burton

He was in 2005 al betrokken bij een andere publieksfavoriet van MoMA: de Pixar-expo. Ook die kreeg kritiek. Maar de tentoonstelling was het logische gevolg van de geschiedenis van het museum, vindt He. Al in 1935 was er een filmdepartement, sindsdien worden filmmakers er als volwaardige kunstenaars beschouwd. De film is dan wel het finale product, maar er gaat zo veel kunstenaarstalent aan vooraf. Dat we het werk van die tekenaars, schilders en beeldhouwers aan het grote publiek kunnen tonen, maakt deze projecten zo monumentaal.”

Van 15/8 tot 28/11 in C-mine, Genk. c-mine.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234