Zaterdag 11/07/2020

DM ZaptRonald Meeus

‘The Wire’-maker David Simon verhief tv tot kunst, maar met andermans personages weet hij geen blijf

De VS krijgen een fascistische president in 'The Plot Against America'.Beeld HBO

Ronald Meeus zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: de HBO-serie The Plot Against America.

De HBO-serie The Plot Against America, naar de roman van Philip Roth uit 2004, is een dwingende reeks gebaseerd op een visionair boek. Een waarin een fictieve Amerikaanse president in de jaren 40 de vandaag al te bekende America First-doctrine aanhangt en openlijk de bij een klein maar luid deel van de bevolking ingebakken haat jegens een hele bevolkingsgroep (de Joden, in het geval van de reeks) aanwakkert. 

De reeks is over de hele lijn uitstekend gemaakt en geacteerd, en in derde aflevering die gisteren op Play More gedropt werd krijg je een paar pijnlijke persoonlijke confrontaties te zien. Tijdens een weekendtripje naar Washington zie je het Joodse Levin-gezin meer en meer bedremmeld – en vader Herman (Morgan Spector) kwaad – worden over de schuine blikken en de nog vuigere opmerkingen die hun worden toegeslingerd.

Het hakt erin, maar dat deed de roman ook. Deze serie is daar een nogal conventionele en letterlijke adaptatie van, die eender welke tv-maker met enige renommee wel in elkaar had gedraaid. Dus waarom moest het precies David Simon zijn?

Simon, eerst stadsjournalist voor de krant The Baltimore Sun, later showrunner van talloze bejubelde tv-reeksen, werd bekend om twee dingen: het feit dat zijn series bijna sociologische studies zijn en zijn ijzersterke personages. Wat betreft dat laatste loopt het wat scheef bij The Plot Against America: David Simon is gewoon niet goed met andermans personages.

De Levins, de foute rabbi Lionel Bengelsdorf (John Turturro), de in staalharde ontkenning levende nicht Evelyn Finkel (Winona Ryder), de president Charles Lindbergh die als een dreigende fantoom alleen in publieke optredens en in newsreels opduikt (Ben Cole), de opstandige neef Alvin Levin (Anthony Boyle): het zijn allemaal onvergetelijke romankarakters. Maar ze verliezen naar mijn gevoel iets in hun overzetting naar het tv-scherm, en dat sentiment had ik misschien niet gehad als iemand anders dan Simon zich erover had ontfermd.

De tv-maker heeft de afgelopen jaren niet alleen een paar van de meest bejubelde tv-reeksen gecreëerd, maar die ook bevolkt met een aantal van de meest onvergetelijke figuren. Detective ‘Bunk’ Moreland (Wendell Pierce) en drugdealer Omar Little (Michael Kenneth Williams) in The Wire, bijvoorbeeld. Saxofonist Antoine Batiste (diezelfde Wendell Pierce) in post-Katrina-drama Treme. Of pornokoningin Candy Merrell (Maggie Gyllenhaal) en ondernemende tweeling Vincent en Frankie Martino (James Franco) in The Deuce. Het zijn sujetten die tv hielpen verheffen tot een kunstvorm. En die, zo toont The Plot Against America aan, veel en veel krachtiger zijn in hun eigen medium dan personages die werden overgelepeld uit een ander.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234