Dinsdag 22/10/2019

Theaterrecensie

‘The Wild Hunt’: messcherp, met de stem van vluchtelingen in een hoofdrol ★★★★☆

‘Jacht-experts’. Zo noemt Thomas Bellinck de ervaringsdeskundigen die in The Wild Hunt een meerstemmig verhaal over Europa’s vluchtelingenbeleid vertellen. Samen schetsen ze een treurig maar beklijvend beeld van het oude continent.

Wie bepaalt er welke verhalen en beelden samen onze collectieve identiteit vormen? Wie wordt er gehoord en wie niet? Bij wijze van alternatief antwoord laat regisseur en theatermaker Thomas Bellinck letterlijk de stemmen weerklinken van mensen die doorgaans weinig gehoord worden. Het hoofdpersonage van The Wild Hunt bestaat immers uit een veeltalig koor van audiofragmenten die hij verzamelde bij vluchtelingen. Aan de hand van hun herinneringen stellen ze een denkbeeldige tentoonstelling samen.

The Wild Hunt is de derde voorstelling in Bellincks reeks Simple as ABC die draait rond de westerse migratiemachine. Het journalistiek-documentaire karakter in combinatie met de bijtende politieke analyse zorgen ervoor dat de voorstelling alweer een vintage Bellinck is. Veel meer dan bij de muzikale voorganger Keep Calm & Validate heeft hij dit keer echter wel de juiste vorm te pakken.

Aristoteles

Alle elementen op scène doen immers gericht hun werk. Terwijl de stemmen in verschillende talen rondgonzen, ontspint zich een verhaal over hoezeer we in het Westen doordrongen zijn van een imperialistische ideologie. Met de Griekse wijsgeer Aristoteles als leidraad blijkt hoe vanzelfsprekend we het vinden dat de ene geboren is om te heersen en de andere om overheerst te worden. Maar ook in welke horror een dergelijk gedachtegoed uitmondt.

Achteraan verschuift de scène van een groot negentiende-eeuws jachttafereel naar een slagveld of een museale opslagruimte. Waar Bellinck aanvankelijk zelf nog op het podium staat, nemen de stemmen het over en beschrijven ze het kunstwerk dat zij zouden willen tentoonstellen in hun jacht-expo. Zo komt het ene gruwelijke vluchtverhaal na het andere voorbij. Subtiel, sober maar uiterst gericht kruipen ze onder je huid. Vlak voor de verkiezingen laat Bellinck er geen twijfel over bestaan: Europa zit met een schandalige hedendaagse erfenis en we zijn allemaal deelgenoot.

Nog tot 27/05 op het kunstenfestivaldesarts in Brussel. KFDA.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234