Woensdag 03/06/2020

‘The Way Back’: zo fragiel zag je Ben Affleck nog nooit ★★★☆☆

Ben Affleck in 'The Way Back'.Beeld Warner Bros.

Begin dit jaar kon je hier al lezen hoe acteur Ben Affleck ‘uitvoerig vertelde over zijn zoveelste overwinning van de drankduivel’. In zijn nieuwste film ‘The Way Back’ kruipt hij in de huid van een alcoholist en speelt hij misschien wel de meest therapeutische rol van zijn leven.

Probleemjongeren zoeken toevlucht in sport. Wijze coach verandert hen als spelers, maar belangrijker nog: als mensen. Het is een bewezen formule waar inspirationele sportfilms al decennialang hun mosterd vandaan halen. Hoewel The Way Back op papier hetzelfde pad lijkt te bewandelen, maken de probleemjongeren nu plaats voor een probleemcoach. Jack Cunningham (Ben Affleck) stond ooit op het punt om de nieuwe superster van het basketbal te worden. Hij belandde echter in de bar en tegenwoordig betrap je hem zelfs in de douche nog niet zonder een blik bier. Op vraag van zijn alma mater kruipt hij uit zijn bierkelder en gaat hij bij zijn oude school aan de slag als coach van een ondermaats basketbalteam.

Filmmaker Gavin O’Connor (Miracle, Warrior) is geen onbekende in het sportfilm-genre, maar in The Way Back kiest hij resoluut voor een intiem portret, gecentreerd rond het personage van Affleck. De film neemt zijn tijd om je mee te sleuren in de neerwaartse spiraal van een alcoholist aan het einde van zijn latijn. Elke dag dat Jack een stap vooruit zet, gaat hij weer twee stappen achteruit door isolatie, ontkenning en zelfdestructief gedrag.

Therapeutisch

Affleck zelf belandde al driemaal in een ontwenningskliniek voor zijn alcoholproblemen. In The Way Back haalt de Amerikaanse acteur alles uit de kast om niet enkel het verhaal van een getroebleerde basketbalcoach, maar ook zijn eigen verhaal te vertellen. De weinig romantische weg naar herstel van een gevallen superster die continu veroordeeld wordt door zijn omgeving. Zo fragiel zag je Affleck nog nooit.

De film zet een krachtig beeld neer van een man op zijn diepst, maar worstelt met tempo. The Way Back voelt vaak aan als stapvoets verkeer, om uiteindelijk doorheen de laatste akte te briesen. De krachtige prestatie van Affleck gebeurt ook ten koste van alle andere personages, die als figuranten door de film slungelen. Tel daar nog een dosis verouderd camerawerk bij en je krijgt een film die slaapverwekkend kan zijn wanneer het telt.

Ondanks al zijn mankementen zet The Way Back back een rauw portret neer van een gebroken man en zijn weg naar herstel, zonder al te veel melodrama. Ben Affleck is zonder meer uitstekend en eist zijn plaats als gerespecteerd acteur opnieuw op.

The Way Back is online verkrijgbaar bij Telenet, Proximus en iTunes.