Donderdag 08/12/2022

Review

The War on Drugs in AB: Tussen magie en mineur

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

The War On Drugs zit gisterenavond net over de helft van de set. Plots herinnert zanger Adam Granduciel zich dat de groep enkele jaar geleden nog in de Club optrad, maar hij vindt het toch fijner om deze keer voor een vol huis in de grote zaal van de Ancienne Belgique te staan. Zijn woorden zijn nauwelijks koud of hij krijgt via zijn microfoon een stroomstoot door de lippen. De zanger deinst achteruit, gooit woest zijn gitaar weg en stormt vervolgens het podium af. Daarmee lijkt een vroegtijdig einde gekomen aan één van de meest geanticipeerde rockconcerten van de voorbije maanden.

Bart Steenhaut

Gelukkig bedenkt Granduciel zich, maar als hij wil zeggen dat het allemaal deel uitmaakt van de show blijkt de kortsluiting niet verholpen, en krijgt de frontman opnieuw een dosis elektriciteit te verwerken. Dit keer houdt Granduciel het hoofd koel. Het concert wordt stilgelegd, en hij steekt in alle rust een sigaretje op. In andere omstandigheden is dat genoeg om een optreden finaal te nekken, maar eens het defect hersteld is, snijdt de groep een ronduit furieuze versie van 'Best Night' aan, die uitgroeit tot één van de hoogtepunten in de set.

Het is een magisch moment, maar na het fenomenale concert op Pukkelpop eerder dit jaar slaagt The War On Drugs er slechts occasioneel in om de torenhoge verwachtingen opnieuw in te lossen. Dat die verwachtingen er zijn, heeft naast de passage op Pukkelpop vooral te maken met 'Lost In The Dream', de uitstekende derde plaat waarmee het uit Philadelphia afkomstige zestal de voorbije maanden op grote schaal wist door te breken. Het geluid van de band is overvloedig geïnspireerd door Bruce Springsteen, Neil Young en Bob Dylan, maar daarnaast schemeren net zo goed echo's door van Dire Straits en - in het door een strakke elektronische beat aangedreven 'Burning' - Kraftwerk. Het geheel leunt nadrukkelijk tegen classic rock aan, maar dat is - gelukkig - niet langer een scheldwoord.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Opener 'Eyes To The Wind' zet meteen de bakens uit. Granduciel staat centraal op het podium met achter zich niet alleen een goed op elkaar ingespeelde band, maar ook een bonte verzameling versterkers. Hij zingt met een frasering die aan Dylan herinnert, maar klinkt tegelijk veel minder monotoon.

Wat vooral beklijft is dat weidse, transparante geluid waar The War On Drugs een patent op heeft, met veel aandacht voor zowel eighties-keyboards en blazers. En net zoals in bijna elk nummer schudt Granduciel in de laatste rechte lijn nog een zinderende gitaarsolo uit de snaren. De melodie lijkt tot aan de hemel te klimmen, en tegelijk zit er zowel weemoed als joie de vivre in.

De songs zijn geschreven toen de zanger emotioneel aan de grond zat, maar de muziek klinkt groots en optimistisch. Ook 'Under The Pressure' en 'In Reverse' houden dezelfde lijn aan, en denderen verder op het ritme van een stoomlocomotief die stukje bij beetje op kruissnelheid raakt.

Dat duizelingwekkende niveau houdt de groep zondagavond jammer genoeg niet aan. 'Summering' klinkt wat routineus en haalt bovedien het ritme uit de set. Na de stroomstoot voegt het van Dylan geleende 'Tangled Up In Blue' weinig aan het origineel toe, en met het fletse 'Black Water Falls' lijkt de set zelfs even in mineur te eindigen.

'Lost In The Dream' zélf, en het op herkenningsapplaus onthaalde 'Red Eyes' zorgen er evenwel voor dat de eindbalans toch positief blijft. Maar wie de groep al vaker had gezien, weet dat er tijdens de live-optredens al méér elektriciteit in de lucht heeft gehangen. En dat daar doorgaans geen kortsluiting voor nodig is.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234