DM Zapt
‘The Undoing’: de opulente levens van Manhattans upper class
Ronald Meeus zet de blik op oneindig. Vandaag: The Undoing.
Wat makers van Amerikaanse tv-reeksen toch blijven hebben met upper class-Manhattanezen: het is voer voor verdere studie. Je zou het ook een keurmerk als HBO niet nageven dat ze daar in meegaan, maar in de mysteriereeks The Undoing krijgen we dat volkje weer voluit te zien, in al hun verwaande ennui. Deze keer nemen ze de gedaante Nicole Kidman en Hugh Grant aan, die de familie Fraser vertolken, respectievelijk een psychiater en een kinderoncoloog. Ze zijn woonachtig in de Upper East Side, wier woning een slordige 30 miljoen dollar waard is (zo ontdekte het Amerikaanse blad Architectural Digest tenminste op basis van het huis voor wiens voorgevel de buitenopnames plaatsvonden), en wier prepuberzoon naar een fancy privéschool gaat. Er is ook nog Franklin Reinhardt (Donald Sutherland), de vader van Kidmans personage Grace Fraser: iemand die nog net een paar sporten hoger op de maatschappelijke ladder staat, en de prima boerende echtgenoot Jonathan, een klaploper die van salaris naar salaris leeft. Ook al heeft dat vier nullen.
Omdat ook dat soort lui problemen kan hebben, komt er al snel scheefpoeperij en moord in het spel, twee dingen die ook verband met elkaar blijken te houden. Uiteraard gaan dan de spreekwoordelijke poppen aan het dansen: manlief blijkt al snel verdachte nummer één. Hij maakt het zichzelf nu niet bepaald makkelijker door na het verlies van zijn baan al enkele maanden tijdens de normale werkuren door de stad te hebben gedoold, in een uitzichtloze poging om zijn gezichts- en statusverlies te verbergen voor zijn naasten.
Dat vat, na vier afleveringen, zo een beetje alles samen wat er voorlopig te vertellen valt over The Undoing. Showrunner David E. Kelley (Ally McBeal en The Practice) trekt opnieuw een blik personages open van het soort dat hij al enkele decennia op het scherm tovert, in een minireeks die ondanks haar loffelijke visuele ambities nauwelijks het niveau van een soap of, na de eerste aflevering tenminste, een whodunit overstijgt. Na het al even teleurstellende The Outsider, eerder dit jaar, laat HBO met The Undoing alweer een reeks op ons los die ver onder de kwaliteitslat, die het tv-merk de afgelopen twee decennia uitgerekend zelf zo hoog heeft gelegd, blijft.
Misschien dachten ze dat we in pandemietijden, zoals de tv-critici van Salon.com al aangaven, weer wat lekker ouderwets oppervlakkige rijkelui met sores op onze tv willen zien. Maar dat mag dan wel wat opzwepender zijn. En met iets minder brave personages. Het gekke is namelijk dat datzelfde HBO met Succession, dat zich in dezelfde setting afspeelt maar misschien een maatschappelijke kaste of twee hoger gaat piepen, wél een tv-reeks over de opulente levens van Manhattans rich and famous weet te presenteren zonder in uitgewoonde clichés te vervallen.
The Undoing is te zien op Streamz.