Dinsdag 15/10/2019

Podgrond

'The Start' is een podcast vol spanning over artistieke beginpunten

Beeld Damien Hirst

In de rubriek Podgrond gaan we op zoek naar de beste podcasts. Deze week: The Start, een verhaal over een jongeman op zoek naar inspiratie.

Begin jaren 80 probeert een jongeman in een kraakpand in Londen te schilderen. Hij wil een portfolio opbouwen om te worden toegelaten tot de kunstacademie. De mogelijkheden van het witte doek verlammen hem, wat moet hij schilderen? Terwijl hij naar zijn lege doeken staart, hoort hij de vertrouwde geluiden van zijn excentrieke buurman die de radio of televisie aan heeft. Als die geluiden ophouden, maakt de jongeman zich ongerust en neemt hij een kijkje.

De tweede aflevering van podcastserie The Start van The Guardian is vol spanning. In een true crime-podcast zou het akelig aflopen met deze schilder. Maar The Start gaat over "artistieke beginpunten". En de jongeman is Damien Hirst. 

Zijn buurman Mr Barnes was een dwangmatige verzamelaar. Hirst trof nadat hij een deur had geforceerd twee kamers volgestouwd met oude spullen. De buurman bleek verdwenen. Hirst vond zelfs zijn eigen afval terug, dat zijn buurman had gekoesterd. De ontdekking doorbrak Hirsts creatieve impasse. Hij ging collages maken van de spullen van Mr. Barnes.

Artistiek begin

Een artistiek begin kan van alles zijn, bewijst The Start. Bij Hirst was het een inbraak, bij anderen begon een creatief proces met een aardbeving, liefdesverdriet of het lezen van een roman. Overeenkomst is dat de vertellers intieme details niet schuwen. Dat komt door de veilige setting, vertelde producent Eva Krysiak in The Guardian: "Mensen zeggen dat zo’n radio-interview voelt als therapie. Je bent in een knusse kamer, het geluid is zacht, je weet dat je niet onderbroken wordt.’"

Het resultaat zal ook met Krysiaks interviewtechniek te maken hebben, want in haar bekroonde podcast Everyone Else weet ze intieme verhalen te ontlokken aan mensen die ze op straat aanspreekt. Bij The Start zijn ook de soundscapes uitzonderlijk goed. Die achtergrondgeluiden en muziek (speciaal voor de afleveringen gemaakt) laten je met de verteller terugreizen in de tijd.

De eerste tien afleveringen (met o.a. Sofia Coppola, Ai Weiwei, Peaches en Shirin Neshat) staan online, de tweede reeks is in de maak. Gegadigden genoeg, volgens Krysiak: "Ik heb zo’n 400 e-mails verstuurd en vrijwel iedereen die we bereikten reageerde geïnteresseerd." Volgens Krysiak geeft haar podcast de kunstenaars de kans om terug te denken aan hoe het was om een everyday Joe te zijn. 

Dat klinkt inderdaad therapeutisch. Ook voor de luisteraar trouwens: elke toevallige ontmoeting, iedere vieze buurman, kan het begin zijn van iets. Met de collages die Hirst in 1985 maakte, werd hij toegelaten tot kunstacademie Goldsmiths. Tien jaar later won hij de belangrijkste Britse kunstprijs, de Turner Prize.

The Start, door The Guardian. Luister via The Guardian, iTunes of Acast.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234