Woensdag 04/08/2021

MuziekUitgezongen

‘The Ship Song’ van Nick Cave: De openingsdans die er maar beter geen is

Nick Cave and the Bad Seeds net na hun Pukkelpop-concert in 1990. Beeld Getty Images
Nick Cave and the Bad Seeds net na hun Pukkelpop-concert in 1990.Beeld Getty Images

Feestelijk kan je ‘The Ship Song’ van Nick Cave bezwaarlijk noemen. Denk twee keer na voor je je liefde ermee openbaart.

“Dit is de sound van mijn late tienerjaren”, zo bekende topchef Yotam Ottolenghi aan ons. “Ik zag Nick Cave ooit spelen in Israël. Een van de beste concerten die ik ooit heb gezien.”

The Good Son, het album dat met ‘The Ship Song’ één van Ottolenghi’s favoriete nummers herbergt, werd bij zijn verschijning in 1990 nochtans niet door elke Cave-fan verrukt onthaald. Weg waren de apocalyptische, groezelige gothicblues die van voorganger Tender Prey zo’n exquise bloedrode lap onheil maakten. Was de zich in noise wentelende doemprediker soft en sentimenteel geworden?

Geenszins, zo bleek. Goed, de door de zwartste raven aanbeden ex-punk was afgekickt van de heroïne en hij had een nieuw lief. Bovendien besloot hij zijn setje injectienaalden in te ruilen voor de opium van God en gebod. Bijgevolg was het alleen Jezus Christus die diep onder zijn poriën mocht kruipen. Op BBC Radio 3 verklaarde Cave zich als volgt nader: “God gebruikte mij aanvankelijk als medium, maar zijn adem stonk. Hij sprak in een taal geschreven met gal en kots, en een tijdlang vond ik dat prima. Tijdens concerten van mijn band The Birthday Party keek ik naar de verwrongen hoofden in het publiek die brulden met opgestoken vuisten. Ik voelde mij ziek en dieptreurig. Ik moest dringend een ander boek lezen.”

Cave sloeg het Oude Testament dicht en opende het Nieuwe. Hij dook onder in de Britse afkickkliniek Broadway Lodge waar hij zich tijdelijk zuiverde van zijn demonen. Herbrond en geïnspireerd begon hij een heel ander soort muziek te schrijven: impressionistisch, introspectief. Moe van het rock-’n-rollcircus en de ermee gepaard gaande ratrace verruilde hij Engeland voor Brazilië, een land dat hij vooral kende van Pixote, een rauwe film vol jeugdcriminaliteit, cocaïnedealers en sadistisch geweld. Tijdens het eerste concert dat Cave in São Paulo speelde, zag hij een knappe brunette in het publiek staan: Viviane Carneiro, op wie hij verliefd werd. De liefde voor Carneiro ligt aan de basis van veel songs op The Good Son, dat in wezen een donkerromantische liefdesbrief verklankt.

‘The Ship Song’ is een uitzondering, ironisch genoeg. Het liedje werd sinds zijn ontstaan weliswaar door een hoop geliefden als openingsdans tijdens hun huwelijksfeest gekozen. Maar de geur is er eentje van verwelkte rozen en de maneschijn sijpelt er flets achter donkere wolken. Cave herdenkt er de felle ruzies met Anita Lane, de vrouw die hij achterliet voor Carneiro. “Come sail your ships around me / and burn your bridges down”, croont Cave getergd. “Laat de honden los en verbrand je bruggen, zei ik altijd tegen Anita,” zo legde de zanger het uit, “omdat ze mocht zeggen wat ze wou, zolang ze het verleden maar wilde vergeten en verder wilde gaan. In een ruzie moet één van de twee het op een bepaald moment opgeven en vragen om een schone lei.”

“Come loose your dogs upon me”, klinkt het dan ook, “and let your hair hang down / You are a little mystery to me / Every time you come around”. Wrange verzoening? Of puur sadomasochisme? “Tja, we maakten soms een hele nacht ruzie,” zo bekende Cave in die dagen, “maar het eindigde altijd met een omhelzing. Daar vind ik niets donkers of gestoords aan. Ik schrijf gewoon wat ik voel”.

Met Lane boterde het al even niet meer toen Cave in Brazilië een nieuwe geliefde vond. Dankzij Carneiro kon Cave dan weer ontluiken tot de contemplatieve, met spiritualiteit flirtende bard zoals we hem vandaag kennen. Ze bleven zes jaar samen en kregen een zoon, Luke.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234