Zondag 26/03/2023

Recensie

'The Salesman': Bij Farhadi is niemand gelukkig getrouwd

null Beeld rv Habib Majidi
Beeld rv Habib Majidi

In een land waar alles verboden is wat enigszins naar het Westen ruikt, voert een toneelgezelfschap Arthur Millers ‘Death of A Salesman’ op. Onder de acteurs een koppel dat nog niet beseft dat ze zich weldra zullen herkennen in de personages die ze spelen.

Kurt Vandemaele

Huwelijken waar het niet te best botert, Asghar Farhadi heeft er een patent op. Maar waar beide partners in ‘A Separation’ nog op het punt stonden te scheiden, of in ‘Le passé’ al gescheiden waren, zijn ze in ‘The Salesman’ aanvankelijk nog gelukkig samen. Tot het gebouw waar ze wonen door werken in de buurt begint te verzakken en ook hun relatie op zijn grondvesten gaat trillen.

Hij is leraar, zij blijft thuis, maar ’s avonds is hij Willy Loman en speelt zij zijn vrouw in ‘Death of a Salesman’, het toneelstuk van Arthur Miller dat ze met een semiprofessioneel gezelschap opvoeren. En dat in een land waar alles verboden is wat maar enigszins naar het westen ruikt. Het is de regisseur van het stuk die hen een tijdelijk onderkomen biedt. Hij heeft nog een appartement vrij, waar nog oude spullen van een eerdere huurder staan. Ze hebben er nog maar goed en wel hun intrek genomen, wanneer de vrouw alleen thuis is en de bel rinkelt. Ervan overtuigd dat haar man beneden aan de deur staat, laat zij de deur op een kiertje, en glipt op die manier heel veel onheil hun leven binnen.

Farhadi maakt films over mensen. Over hun zorgen, hun angsten, hun pijn. Hoe verschillend de Iraanse maatschappij ook is, toch slaagt hij er net als in ‘A Separation’ weer in om ons ten volle te laten meeleven met de personages die hij hier opvoert. Zijn recept blijft hetzelfde : indringende, humanistische verhalen, sobere, efficiënte beeldtaal en heel natuurlijke acteerprestaties. Door de gelijkenissen tussen zijn verhaal en het toneelstuk dat zijn hoofdpersonages opvoeren, krijg je haast een handleiding hoe je tegen de feiten kunt aankijken. En door er een thriller van te maken, voorkomt hij dat hij in herhaling valt. Anderzijds, waarom niet? Wat goed is, daar wil je alleen maar meer van.

Genre : psychologisch drama

Regisseur : Asghar Farhadi

Acteurs : Taraneh Alidoosti en Shahab Hosseini

Speelduur : 2u05 minuten

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234