Vrijdag 15/11/2019

Filmrecensie

‘The Room’: scifihorrorfilm met Kevin Janssens verkwanselt prikkelend concept ★★☆☆☆

The Room Beeld RV

Kevin Janssens en Olga Kurylenko ontdekken een magische kamer die al hun wensen doet uitkomen. Een prikkelend vertrekpunt waaruit een uitstekende scifihorrorfilm met filosofische ondertonen zou kunnen voortkomen. The Room is niet die film.

Een nieuwe woning kopen is altijd een beetje wachten tot de verborgen gebreken tevoorschijn komen. Hoewel, in The Room ontdekken Matt (Kevin Janssens) en Kate (ex-Bondgirl Olga Kurylenko) precies het tegenovergestelde: in het oude landhuis dat ze net op de kop hebben getikt, blijkt achter een laag behangpapier een geheime kamer verstopt te zitten. Als je daarin een wens uitspreekt, wordt die voor je neus werkelijkheid.

Champagne! Kaviaar! Stapels bankbiljetten! De Mona Lisa aan de muur! Hoe zou u zelf zijn? Maar al snel komt een dieper liggende wens bovendrijven: Kate wil een kind. En als de natuur haar dat niet geeft, kan de kamer misschien soelaas bieden. Komt dat wel goed?

Pimpen met Nietzsche

In plaats van een baby hadden Kate en Matt beter een goede scenarist gewenst. Een die de potentieel verstrekkende filosofische implicaties van de toch wel erg prikkelende pitch van The Room niet zou verkwanselen. Niet dat regisseur/schrijver Christian Volckman (Renaissance) niet probeert om zijn scifihorror te pimpen tot een allegorie op de condition humaine. Maar helaas blijkt die, vooral in de rommelige laatste akte, kant noch wal te raken – de gewichtige referenties naar Nietzsche ten spijt.

Ook de gevoelens in The Room bereiken nooit zelfs maar een aangename kamertemperatuur. Volckman introduceert Kates kinderwens – die het hart van de film moet vormen – zo abrupt, dat de kijker emotioneel nog lang niet mee is wanneer het allemaal begint mis te gaan.

Onverklaarbaar Brits accent

Kevin Janssens hebben we de laatste jaren al overtuigender zien acteren, al ligt dat vooral aan het ondermaatse materiaal waarmee hij hier moet werken: stijve dialogen en een personage van bordkarton. Dat hij moet doen alsof hij zich in de VS bevindt, terwijl iedere Belg of Luxemburger meteen ziet dat The Room ergens in onze contreien is opgenomen, helpt ook niet. En dan is er nog het onverklaarbaar Britse accent van de zoon: had Kate daar specifiek om gevraagd misschien, toen ze hem in de wenskamer bestelde?

‘The Room’ speelt vanaf 6/11 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234