Zaterdag 19/10/2019

Musical

‘The Rocky Horror Show’: zijn er grenzen aan absurditeit?

Beeld Deep Bridge

The Rocky Horror Show is in feite een uit de hand gelopen grap die het (met de filmadaptatie The Rocky Horror Picture Show) tot een echte musicalklassieker schopte. Ook anno 2017 gaat regisseur Stany Crets voor de lekker luchtige aanpak. Iets te luchtig misschien. 

Jazeker, er zijn diehard-fans van The Rocky Horror Show. Voor het begin van de musical zaten ze al klaar, verkleed in allerlei geks en met hun waterpistooltjes in de aanslag. Want The Rocky Horror Show is een musical waarin het publiek even belangrijk is als de acteurs. Je wordt dan ook onmiddellijk gevraagd om een dansje te doen en tijdens de musical roep je ‘slut’, wanneer je de naam van Janet Weiss hoort, en ‘asshole’ bij die van Brad Majors. Voor de rest doe je maar wat. 

Dat carnavaleske is wat de musical steeds zo legendarisch heeft gemaakt, want The Rocky Horror Show is niet bekend geworden omwille van zijn ingenieuze plot. Een Amerikaans koppel krijgt op het platteland autopech en moet aankloppen bij een transseksuele doktor die bezig blijkt te zijn met het klonen van mensen. Dat is het zowat. Maar omdat ook bioscoopbezoekers de dansjes van de musical begonnen mee te doen - sinds de jaren 70 is de filmversie een vaste waarde in het Amerikaanse ‘middernachtcircuit’ - groeide de musical uit tot een cultfenomeen. 

Bosmans Jos

Binnen de totaal van de pot gerukte plot komen de personages in Stany Crets' versie van de musical behoorlijk uit de verf, en dat is aan het acteertalent van de verschillende acteurs te danken. Nordin De Moor zet een puike Brad ‘Asshole!’ Majors neer, maar wie ons écht bijbleef, is Laurenz Hoorelbeke. Heerlijk hoe hij het podium dirigeert in zijn rol van Dr. Frank N. Furter, de 'travestiet uit Transylvania'. De sfeer binnen dat kasteel van de dokter doet door haar absurditeit wat denken aan de show van Bosmans Jos uit Het Peulengaleis, maar dan met ijzersterke zangers, en hier en daar zowaar ook een knipoogje naar de Voice van Vlaanderen. 

Beeld rv

Erg leuk allemaal. Maar wat we niet goed begrijpen, is waarom Janet ‘Slut!’ Weiss, een vrouw uit Ohio, plots met een West-Vlaams accent spreekt. Of waarom ze lacht als een helleveeg. Dat sommige fans uit het publiek duidelijk iets te enthousiast flauwe grappen naar het podium roepen, werkt ook wel op de zenuwen. Zeker als in het stuk de fijne grens tussen flauw en veel te flauw sowieso al overschreden wordt. In borsten knijpen en op billen kletsen, is bijvoorbeeld niet zo grappig. Ook niet als je een brave travestiet bent. 

Tot 19/11 in De Shop, Antwerpen. deepbridge.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234