Vrijdag 17/01/2020

The Robert Glasper Experiment rijdt gat dicht tussen hip hop en jazz ****

Beeld UNKNOWN

Vanaf de eerste noten die het viertal in mekaar zou laten vloeien werd al duidelijk dat zij die respectievelijk gekomen waren om de jazz- en hip hopkant van pianist Robert Glasper, verplicht zouden worden om mekaar in het midden te ontmoeten en de reis naar een ambigue, onontgonnen muzikaal horizont van daaraf verder te zetten. Glasper verhoudt zich tot hip hop zoals J Dilla tot jazz, eigenlijk. Deze door Lefto gecureerde avond ter viering van 30 jaar Democrazy dreef ons van opperste extase tot radicale verbluffing en weer terug.

Met zijn jongste plaat Black Radio keerde hij het concept van Madlib's Shades Of Blue om door hip hop tracks te gaan herwerken tot los-vaste jazz-composities en wist hij schoon volk als Erykah Badu, Bilal, Mos Def en vele anderen te strikken. Geen van hen waren er dinsdag in de Handelsbeurs bij maar mede door zijn sterke band voelde dat nooit als een mankement aan.

Drummer Chris Dave bewees zich een ritmisch wereldwonder door met elke ledemaat een andere uitzonderlijk complexe maat aan te houden en wist zelfs de soms uitvoerige drumsolo's te verheffen van potsierlijk naar iets wat een essentiële plaats in de songs verdiende terwijl bassist Derrick Hodge niet zelden als rots in de branding gold die het geheel aftrapte en weer netjes thuis bracht. De met keytar, trombone en sax gewapende Casey Benjamin toonde zich op zijn beurt uitzonderlijk virtuoos op élk van die instrumenten en voorzag de tracks met een vocoder van wat onherkenbaar gejammer dat niettemin lekker in de muziek schoof. Maar de vaak subtiele glansrol was uiteraard voor Glasper zelf weggelegd die zich met magnifieke nuances op piano en orgel de rol van Herbie Hancock's opvolger toe-eigende.

Coltrane's 'Love Supreme', Sade's 'Cherish The Day', 'Twice' van Little Dragon en zelfs 'Smells Like Teen Spirit' werden ondergedompeld in Glasper's licht psychedelische acid jazz brouwsel waardoor er lagen uit die songs gepuurd werden waarvan we niet eens vermoedden dat die er in zaten. Het vernuft van deze Grandmaster Jazz slingerde ons dik twee uur lang van hoogtepunt naar hoogtepunt.

Zelfs al doe je het met slechte wil af als een poging om jazz verstaanbaar te maken voor de Facebook-generatie en negeer je daarbij de absolute genialiteit en schoonheid van dit experiment, dan nog heeft Glasper zijn bestaansrecht meer dan verdiend. Met onder andere Glasper, United Vibrations uit Brixton en Dans Dans dichter bij huis valt het op dat er heel wat bands interessante spielerei uithalen met jazz door er een rist stijlen in te breken. En dat dat naast een welgekomen verjongingskuur voor het genre tot gevolg heeft dat er kids respectievelijk naar Coltrane, Monk en Sun Ra gaan grijpen, is onbetaalbaar en broodnodig.

Black Radio van The Robert Glasper Experiment is uit op Blue Note.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234