Vrijdag 13/12/2019

Filmrecensie

‘The Rider’: internationaal bejubelde cowboyfilm met Belgisch tintje

Brady Jandreau in 'The Rider'. Beeld RV

Een cowboy zonder paard is als een café zonder bier. De Chinees-Amerikaanse regisseur Chloé Zhao focust in de bejubelde Belgische productie The Rider op de identiteitscrisis van een rodeoster, die zichzelf na een zwaar ongeval moet heruitvinden.

The Rider galoppeert pas deze week de Belgische bioscoopzalen binnen, maar heeft er al een indrukwekkende internationale rit op zitten. De bekroning in de prestigieuze Quinzaine des Réalisateurs in Cannes is maar een van de vele prijzen die de Chinees-Amerikaanse regisseur Chloé Zhao wist te verzamelen. En ja, daar mogen we best trots op zijn. Productiehuis Caviar, dat de film in mekaar bokste, is Belgisch.

Lees ook het interview met acteur Brady Jandreau: "Na mijn ongeval ben ik door een diep dal gegaan"

Intiem pareltje

Ook Oscar-winnaar Barry Jenkins (Moonlight) sprak op Twitter zijn bewondering uit. “Deze sublieme film zou in een galerij moeten hangen”, zei hij, en wij gaan hem niet tegenspreken. The Rider is een intiem pareltje. 

Dat uitgerekend Jenkins zo lovend is, hoeft trouwens niet te verbazen, want net als Moonlight gaat The Rider over een man die zichzelf moet heruitvinden. De jonge rodeoster Brady Blackburn (in het echte leven Brady Jandreau) herstelt van een zware val. Lichamelijk is hij door het oog van de naald gekropen: hij heeft de klap overleefd. Maar vanbinnen voelt hij zich dood. Voor zijn eigen veiligheid mag Brady namelijk niet meer met paarden werken – en voor een cowboy is leven zonder paarden nog erger dan een café zonder bier. 

“Als ik een dier was, zou ik afgemaakt worden”, mijmert Brady. “Maar ik ben een mens, dus ik moet blijven leven.” Of hoe een uitgebluste ziel meer pijn kan doen dan een bluts in je kop.

Zhao koppelt een elegant scenario aan een bedachtzaam ritme en prachtige, levensechte beelden. Sommige scènes mogen dan bijna documentair zijn – de film is grotendeels waargebeurd, en vaak geïmproviseerd –, toch smeekt The Rider met zijn sfeervolle fotografie om een groot scherm. Spring dus achterop bij Brady, en laat uw blik verdwalen over de glooiende badlands van South Dakota. Yi-haaa!

Vanaf 28/3 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234