Vrijdag 29/05/2020

Filmrecensie

‘The Report’: de onverkwikkelijke waarheid achter 9/11 ★★★☆☆

Still uit 'The Report'Beeld RV

Wanneer het onderzoek van Daniel Jones naar de post-9/11-wantoestanden bij de CIA eindelijk wordt gepubliceerd, blijkt de helft met een dikke stift te zijn gecensureerd. The Report vertelt het totstandkomen van het hallucinante rapport, met alle absurde stokken in de wielen. En een bijzonder volhardende Adam Driver.

Daniel Jones (Adam Driver) zit nog maar pas in het vak wanneer hij door senator Dianne Feinstein (Annette Bening) als onderzoeker wordt aangesteld om het gebruik van foltering door de CIA na de aanslagen van 11 september na te gaan. Daarvoor moet hij miljoenen documenten doorploegen, een huzarenstukje dat hem en zijn kleine team zes jaar kost. Maar de gevreesde extreme brutaliteit kunnen ze wel degelijk bewijzen.

The Report focust uitsluitend op de klus zelf. Logisch, want de gedreven Jones – gedegouteerd door wat hij vindt – wil de waarheid naar buiten brengen. Het is een schitterende Driver die deze  hardnekkigheid weet over te brengen. Nog meer dan zijn rol als undercoveragent in BlacKKKlansman toont de acteur hier dat hij pure, échte personages kan neerzetten, met meer speelruimte dan zijn Kylo Ren in Star Wars, zonder ook maar een milliseconde te overdrijven. Van de afmattende volharding tot en met de totale verontwaardiging en absolute teleurstelling. Zet daar een klasbak als Bening tegenover, en je krijgt oprechte, verbale én non-verbale actie.

Tegelijk heeft regisseur Scott Z. Burns, die al vaak samenwerkte met Steven Soderbergh, heeft zijn film volgepropt met concrete details uit het onderzoek, in de chronologie zoals ze voor Jones aan het licht zijn gekomen. Dat zorgt voor een strak tempo aan informatieverwerken, als ware de kijker zélf de onderzoeker. Voor twee uur, in plaats van zes jaar.

Hoewel de geschiedenis intussen duidelijk maakte wat het titanenwerk van Daniel Jones heeft opgeleverd, blijft The Report razend spannend. Met haast ongeloofwaardige, maar pijnlijk correcte plotwendingen, die jammer genoeg uitmonden in heroïsche muziek en een quasi zaligverklaring. Niet dat Jones die niet verdient. Maar dat hadden we zonder de aanzwengelende score ook wel in de gaten.

Vanaf 6/11 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234