Zaterdag 23/01/2021

FilmrecensieThe Prom

‘The Prom’: Musical met sterrencast pleit op drammerige manier voor tolerantie ★★☆☆☆

Meryl Streep en James Corden in 'The Prom'.Beeld Ryan Murphy

Wie dacht dat James Corden zich na het Cats-fiasco niet meer zou laten verleiden door slechte musicalfilms, vergist zich. The Prom klinkt vals, en dat bedoelen we niet eens letterlijk.

The prom, het sprookjesachtige bal waarmee tieners in de VS hun middelbare school afsluiten: veel Amerikaanser wordt het niet. In de komische film The Prom bekijkt Glee-brein Ryan Murphy, die zich baseert op de gelijknamige Broadway-musical, het belegen cliché door een queer bril. Dat had regenboogkleurig vuurwerk kunnen opleveren. Had.

The Prom gaat aan de slag met een (waargebeurd!) staaltje Amerikaanse onverdraagzaamheid: de lesbische tiener Emma (Jo Ellen Pellman) wil met haar vriendin naar het eindejaarsbal, maar wanneer de oerconservatieve ouderraad daar lucht van krijgt, wordt het feest simpelweg geannuleerd. Liever géén prom, dan eentje waar twee vrouwen elkaar zouden kunnen kussen.

Dat verhaal wordt in de film overgoten met een flinke scheut zelfkritiek op de showbizzwereld. Twee Broadway-sterren (Meryl Streep en James Corden) vrezen voor hun carrière wanneer hun nieuwste productie door recensenten de grond wordt ingeboord. Samen met twee aan lager wal geraakte collega’s (Nicole Kidman en Andrew Rannells) beramen ze een pr-stunt om hun blazoen op te poetsen: als zelfverklaarde “liberals uit New York” gaan ze de boerenkinkels in Emma’s stadje opvoeden, en haar een feest van formaat bezorgen. De bus op, camera’s in de aanslag, en de grote deugpronk-show kan beginnen!

Geheven vingertje

De toon is aanvankelijk heerlijk spottend. Murphy steekt gretig de draak met narcistische celebrity’s die met al te veel bombarie politiek correcte standpunten innemen. Maar die ironie smelt algauw volledig weg, tot er enkel nog een plakkerige brij overblijft. Sentiment neemt de bovenhand, de blaaskaken komen tot inkeer, en niemand die lijkt te beseffen dat de film precies begint te doen wat hij aanvankelijk bekritiseert: het publiek met geheven vingertje de les spellen.

Zelfs de sterrencast brengt geen redding: Meryl Streep zorgt regelmatig voor een lach, maar stelt teleur als zangeres – en als rapper, voor wie het tot de eindgeneriek volhoudt. James Corden speelt een clichéhomo, maar is ook weer niet slecht genoeg om het verslavende catastrofeniveau van Cats te evenaren. En Nicole Kidman moet op een bepaald moment verloren gelopen zijn op de set, want haar personage speelt nauwelijks een rol van betekenis.

The Prom is vanaf vrijdag 11/12 te bekijken op Netflix.