Zondag 22/09/2019

‘The Professor and the Madman’: film over woorden schiet woorden tekort ★☆☆☆☆

Mel Gibson en Sean Penn in ‘The Professor and the Madman’. Beeld rv

Mel Gibson bevrijdde eerder in zijn acteercarrière al twee naties van de Engelsen, eerst als langharige Schot (Braveheart) en later weer als - langharige Amerikaan (The Patriot). Maar in The Professor and the Madman loopt Gibson over en gaat zijn personage, in opdracht van de Engelsen, zijn zwaarste uitdaging tot nog toe aan: een woordenboek.

Midden 19de eeuw. De universiteit van Oxford stelt academicus James Murray (Mel Gibson) voor een herculeswerk waar zij zich al eeuwen op stuklopen, namelijk het verzamelen van elk Engels woord uit de volledige Engelstalige literatuur, mét bijhorende betekenis en etymologie. Murray roept de hulp in van elke Engelstalige lezer op de planeet. User-generated content avant la lettre, zeg maar. Uiteindelijk verzorgt een patiënt uit een ‘gekkenhuis’ (Sean Penn) meer dan 10.000 inzendingen voor wat uiteindelijk zal bekendstaan als de Oxford English Dictionary.

De film over een woordenboek moet het niet hebben van bloedstollende actiescènes, dus vervangt filmmaker Farhad Safinia wapens met woorden en bouwt hij zijn film rond de aandoenlijke langeafstandsrelatie tussen de twee penvriendjes. En daar had Safinia het bij moeten houden. Want wanneer Gibson en Penn de spreekwoordelijke degens kruisen, werkt de film uitstekend. Twee gekwelde academici die hun liefde voor het woord delen, elk op zijn eigen pad van verlossing. Maar zonder hen (beiden) speelt het als een komisch slecht kostuumdrama waarin overacteren de norm is.

PlattelandsTV

Tussen verschillende scènes gebruikt de Iraans-Amerikaanse regisseur regelmatig landschapsbeelden waar zelfs PlattelandsTV het hoofd bij zou schudden. Stomverbaasd kijk je toe hoe een intelligent en uitdagend gesprek wordt opgevolgd door beelden waarbij de pixels net niet van het scherm vallen. De soundtrack doet het net iets beter: rustgevend op zijn best, maar ordinair op zijn slechtst.

The Professor and the Madman is een film met een weinig spraakmakend doch intrigerend plot, waarin het trage tempo minder stoort dan de inconsistente beelden en het overdreven acteerwerk. Penn en vooral Gibson komen verrassend sterk uit hun vergeethoekje, maar slagen er niet in om die chemie te delen met hun collega’s.

Vanaf 24/07 in de zalen.