Zaterdag 19/10/2019

'The Night Of' is de hit die HBO nodig had

Beeld © RV

Met de thrillerreeks The Night Of heeft HBO opnieuw een hit te pakken. En meteen ook het perfecte verweer tegen critici die voorspellen dat de Amerikaanse topzender het einde van Game of Thrones en de stijgende concurrentie niet zal overleven.

De achtdelige serie The Night Of is nog maar net begonnen of recensenten noemen ze nu al de beste televisiereeks van de zomer. Reden van het instant succes? De ijzersterke acteerprestaties, duistere sfeer en even simpele als ingenieuze plot.

De titel verwijst naar de ontstellende nacht die het leven van Nasir 'Naz' Khan, een topstudent met Pakistaanse roots uit New York, voorgoed dreigt te veranderen. Het begint nochtans onschuldig. De 23-jarige ietwat nerdy Khan kan zijn geluk niet op als hij voor het eerst wordt uitgenodigd op een studentenfeestje met coole footballers en knappe vrouwen. Alleen zal hij nooit op het feest geraken. Onderweg kruist zijn pad dat van een bloedmooie maar zichtbaar getroebleerde jonge vrouw. De volgende ochtend ligt zij brutaal neergestoken op het bed in haar appartement, met Khan slapend in de keuken.

Razend spannend

Meer weggeven zou zonde zijn. Wel kunnen we verklappen dat dit slechts het begin is van een razend spannende whodunit. Een thriller die qua unheimliche sfeer niet moet onderdoen voor tv-hits als Making a Murderer en True Detective (seizoen 1).

Enerzijds is er de knagende schuldvraag. Op het eerste gezicht lijkt de brave student, die nog bij zijn ouders woont, niet in staat tot een gruwelijke moord. Je identificeert je als kijker dan ook meteen met het onfortuinlijke hoofdpersonage. Dit had iedereen, ook ons, kunnen overkomen.

Toch weten de makers op meesterlijk subtiele wijze twijfel te zaaien. Is Khan wel zo ongevaarlijk als hij lijkt, als je al zijn beslissingen oplijst, en weet hij zelf wel wat er precies gebeurd is?

Maar The Night Of is ook een kritiek op het Amerikaanse juridische systeem, dat er enkel op uit lijkt zo snel mogelijk misdaadzaken op te lossen zonder daarbij al te veel vragen te stellen.

Beeld AP

Voor HBO komt de serie, en de bijbehorende positieve reacties, op het juiste moment. De laatste tijd doen alsmaar meer onheilsberichten de ronde over de Amerikaanse zender. Lang leek HBO met topreeksen als The Sopranos, Sex and the City, The Wire, Band of Brothers en Game of Thrones garant te staan voor kijkers én prijzen.

Maar met het naderende einde van monstersucces Game of Thrones (dat nog één of hooguit twee seizoenen zou meegaan) kwam ook de vraag of de zender dat gat nog kan invullen. De recente reeks Vinyl, over de muziekindustrie in de jaren zeventig, loste de hoge verwachtingen niet in. Bovendien blijkt een concurrent als Netflix, die eigen reeksen zoals House of Cards maakt, gevaarlijker dan gedacht.

The Night Of heeft de vrees en de kritiek nu (tijdelijk?) de kop ingedrukt. Enig minpunt: je moet geduld hebben. De ontwikkelingen worden traag verteld, met oog voor detail, en de spanning wordt minutieus opgebouwd. Zo duurt een scène waarin Khan in het politiekantoor wacht bijna tien minuten. Fans van televisie waar de ene spectaculaire scène de andere volgt, zullen niet aan hun trekken komen.

Gandolfini

Een bewuste keuze van de makers. En die zijn niet de minsten. Scenarist/regisseur met dienst is Steven Zaillian, de man die eerder de scenario's van Schindler's List en American Gangster schreef. Dat The Night Of meer weg heeft van een in acht delen opgesplitste film dan van een tv-serie is aan zijn cinematografisch talent te danken. Zaillian werd op zijn beurt geholpen door misdaadschrijver Richard Price, die nog meewerkte aan The Wire.

De opmerkelijkste naam op de aftiteling is die van de overleden acteur en The Sopranos-boegbeeld James Gandolfini. Gandolfini wordt als producent vermeld, maar zou normaal gezien de advocaat van Khan spelen. De pilootaflevering was al ingeblikt toen hij in 2013 overleed. Even leek het project begraven. Gelukkig vond men met acteur John Turturro een waardige vervanger.

Nu te bekijken via Play More van Telenet.

John Turturro in de rol die oorspronkelijk voor de overleden James Gandolfini was. Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234