Maandag 18/11/2019

‘The Mustang’: deze doodse blik van Matthias Schoenaerts vergeet u nooit meer ★★★☆☆

Beeld RV Focus Features

Met haar debuut The Mustang maakt regisseuse Laure de Clermont-Tonnerre meteen haar naam waar: deze vrouw weet donders goed waar ze mee bezig is. Matthias Schoenaerts toont dat zijn intensiteit geen grenzen kent.

Net wanneer we dachten dat we de donkerste versie van Matthias Schoenaerts stilaan wel gezien hadden, kruipt onze landgenoot in de huid van Roman Coleman. De doodse blik in zijn ogen is er een die u nooit meer zal vergeten. Na twaalf jaar in de gevangenis, waarvan vijf in de isoleercel, is het licht in Romans hoofd en hart volledig uitgegaan. Afzondering en schuldgevoelens hebben hem verpletterd. Dit is geen mens meer, maar een levend lijk. De gevangenis is zijn tombe.

En toch toont The Mustang dat het nooit te laat is. De zombie begint stilaan weer uit zijn graf te klauteren. Met dank aan een bijzonder rehabilitatieprogramma, dat gevangenen toelaat om wilde mustangs te temmen – we bevinden ons in het uitgestrekte Nevada, waar cowboys thuis zijn. Naarmate Roman meer tijd met zijn paard doorbrengt, zie je de spanning op zijn verkrampte lijf verlichten.

Fascinerend en leerrijk

Is het een grote verrassing dat Roman richting catharsis evolueert? Absoluut niet. Wie op een ingenieuze twist zit te wachten, zal op zijn honger blijven zitten. Maar de vraag in deze film is niet zozeer waar Roman zal eindigen, als wel hoe hij daar zal geraken. Het antwoord blijkt fascinerend en leerrijk. Ook voor wie niet in de gevangenis zit – of toch niet letterlijk, want uiteindelijk heeft iedereen wel zijn eigen traliewerk in zijn kop. The Mustang toont hoe bevrijdend het kan zijn om jezelf aan iets of iemand anders over te geven. Levenslessen in de lik, jawel.

Regisseuse Laure de Clermont-Tonnerre maakt meteen haar naam waar met dit taaie debuut: deze vrouw weet donders goed waar ze mee bezig is. Haar vertelstijl is droog en to the point, vrij van pathos en franjes. Het beeld barst van authenticiteit, je kan de duffe gevangenislucht bijna ruiken.

Met zijn benepen kaders en talloze shots van open- en dichtgaande deuren weet de Belgische director of photography Ruben Impens bovendien uitstekend de claustrofobie van de nor te vertalen. Het contrast met de buitenscènes, waar de camera rond paard en mens danst, is groot. Zo stelt The Mustang ook op visuele wijze de kritische vraag: heeft een mens wel ruimte voor verbetering als je hem jarenlang in een minuscule cel propt?

‘The Mustang’ speelt vanaf 23/10 in de bioscoop.