Woensdag 21/08/2019

Recensie

‘The Mule’: een film die even bejaard is als zijn hoofdpersonage

Clint Eastwood in ‘The Mule'. Beeld Photo News

Clint Eastwood is inmiddels 88 en heeft een loopbaan om meer dan trots op te zijn. Maar als regisseur is hij zijn mojo kwijt. The Mule is een voorspelbare, saaie en compleet overbodige toevoeging aan Eastwoods cv.

In oktober werd de 87-jarige Leo Sharp door de politie van Michigan opgepakt met ruim 90 kilogram cocaïne in zijn koffer. Sharp, een voormalige bloemenkweker, reed dan al tien jaar door de VS als koerier voor het Mexicaanse Sinaloa-drugskartel, en was een legende binnen het wereldje.

Sharps verhaal vormt de inspiratie voor The Mule, de nieuwe film waarin regisseur Clint Eastwood ook het hoofdpersonage vertolkt. Leo Sharp heet hier Earl Stone: een charmeur die zijn eigen familie steeds heeft verwaarloosd en in de problemen geraakt wanneer zijn bloemenkwekerij failliet gaat. Via via raakt hij, als ietwat naïeve tachtiger die nog moet ontdekken dat het n-woord niet meer van deze tijd is, betrokken bij de internationale drugshandel. Ondertussen is de ambitieuze flik Colin Bates (Bradley Cooper) vastbesloten om ‘El Tata’, zoals de bijnaam van de beroemde koerier luidt, achter de tralies te krijgen.

Tv-drama

Die twee verhaallijnen, slordig door elkaar gemonteerd, resulteren in een tamme film, waaruit weinig ambitie en nog minder eigenzinnigheid spreekt. Eastwood acteert én regisseert op automatische piloot: hij speelt voor de zoveelste keer een archetypische Amerikaan met heimwee naar vroeger, en hij brengt zijn verhaal zo inspiratieloos in beeld dat je je afvraagt of hij wel zin had om nog achter de camera te gaan staan. Zowel op visueel als op emotioneel vlak heeft Eastwood moeite om boven het niveau van een tv-drama uit te stijgen.

The Mule is niet alleen voorspelbaar, maar ook ronduit saai: de personages blijven op de vlakte, en de opbouw van de centrale verhaallijn mist spanning. De Eastwood die Unforgiven en Million Dollar Baby maakte, de Eastwood die in klassieke westerns en drama’s toch een diepere laag wist aan te boren, is hier nergens te bespeuren.

Zou het de leeftijd zijn? De westernheld is op weg naar de 90, en lijkt, ondanks het actuele onderwerp van zijn film, elke voeling met de 21ste eeuw verloren te zijn. The Mule, een film die even bejaard en even naïef lijkt als zijn hoofdpersonage, voelt al gedateerd aan op het moment dat hij in de zalen komt. Een nutteloze annex op het cv van een Hollywood-legende. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden