Vrijdag 05/06/2020

'The Mercy': reis om de wereld in 80 leugens

Colin Firth in 'The Mercy'.Beeld rv

The Mercy reconstrueert de waanzinnige boottocht rond de wereld die Donald Crowhurst in 1968 probeerde te ondernemen. Een film waarmee je wel een eindje wil meevaren, maar die er uiteindelijk niet in slaagt om de kijker te overtuigen dat de protagonist zijn mededogen waard is.

Als u nog niet vertrouwd bent met Crowhursts levensverhaal, sla dan niet meteen aan het googelen. U zou uw eigen kijkplezier wel eens kunnen vergallen. Meer dan dit hoeft u niet te weten: Crowhurst (in deze film prima vertolkt door Colin Firth) was een zakenman die in 1968 meedeed aan een spectaculaire bootrace rond de aardbol. Wanneer hij op zee in de problemen kwam, besloot hij de feiten nogal drastisch te verdraaien om alsnog te kunnen winnen.

Regisseur James Marsh is altijd al geïnteresseerd geweest in waaghalzen, en in mannen die grenzen verleggen: Man on Wire ging over Philippe Petit, die zonder beveiliging over een kabel tussen de voormalige WTC-torens wandelde, en The Theory of Everything doet het verhaal van Stephen Hawking. De protagonist van The Mercy past perfect in dat rijtje, met dat verschil dat hij zijn eigen capaciteiten nogal verkeerd inschatte. Crowhurst was een amateur-zeiler en hij had nog nooit een serieuze golf van dichtbij gezien. Plus: de supersnelle boot die hij in allerijl liet bouwen, stond nog half in de stellingen, toen hij moest vertrekken. Om zijn onderneming te financieren, verpandde hij bovendien zijn zaak én het huis waar hij met zijn vrouw (Rachel Weisz) en kinderen in woonde.

Beeld rv

The Mercy wil de kijker doen supporteren voor Crowhurst, maar dat wilde bij ons niet zo goed lukken. Want wat bezielt deze man toch om zijn gezin, dat Marsh in goudgele tinten schildert als een heerlijk warm nest, maandenlang achter te laten en mogelijk in de armoede te storten? Wanneer Crowhurst vertrekt, konden wij eigenlijk alleen maar “domoor” denken. Niet ideaal, als je daarna nog een halve film met hem alleen op een schip moet doorbrengen.

Diepe oceaan, oppervlakkige psychologie

Nu hoeven wij een filmpersonage niet per se sympathiek te vinden, maar we krijgen wel graag op zijn minst een beetje inzicht in zijn denkwijze. Waar James Gray in The Lost City of Z – nog zo’n film over een man die tegen beter weten in het avontuur opzocht – uitgebreid de tijd nam om de complexen en verlangens van zijn hoofdpersonage te schetsen, sturen Marsh en scenarist Scott Z. Burns ons met een kluitje in het riet. Crowhurst, die zelf een navigatiesysteem voor zeilboten had uitgevonden, is het naar eigen zeggen “beu om instrumenten te verkopen waarmee anderen op avontuur trekken”, en zijn zaak draait ook niet al te best, dus het prijzengeld zou wel van pas komen. Maar daar moeten we het mee doen. Zo diep als de wateren waarover Crowhurst vaart, zo oppervlakkig is de psychologie van deze film.

Oh, en de talenten van Rachel Weisz, die zich tevreden moet stellen met de rol van eeuwig geduldige echtgenote, zo onderbenutten? Daar zou de verdrinkingsdood op moeten staan.

Vanaf 7/3 in de bioscoop.