Woensdag 01/04/2020

Review

'The Loft': een beter afgeslepen designthriller dan het origineel

"Columbus had destijds ook drie schepen nodig om aan de verovering van Amerika te beginnen", lacht Erik Van Looy. Mocht de regisseur er nog aan twijfelen om zijn overstap naar de VS te maken: 'The Loft' is als een glimmend visitekaartje dat de inner circle van Hollywood eerder in dan naast het borstzakje van het maatpak zal laten glijden.

Je hoeft geen cynicus te zijn om, nog voordat je een beeld van de nieuwe 'The Loft' gezien hebt, je schouders op te halen. Na de Vlaamse versie en de Nederlandse remake, waarvan Van Looy ook enkele scènes regisseerde, nu een Amerikaanse update van die door Bart de Pauw leep geschreven whodunit over vijf getrouwde mannen met lust, een dure loft en een lijk?

Al de perikelen rond de alsmaar uitgestelde release pookten bovendien dat cynisch vuurtje nog eens op. En zie: net zoals de Belgen op het WK in Brazilië verlengingen nodig hadden om de VS naar huis te spelen, zijn het ook Van Looy en productiehuis Woestijnvis - met hun zin voor controle - die finaal aan het langste eind trekken.

Om een antwoord te geven op de hamvraag wat soort film 'The Loft' versie VS geworden is: een beter afgeslepen designthriller dan het origineel.

Puik gecast
Als het voor Van Looy een uitdaging was om te weten of hij ook Amerikaanse acteurs met een stevig cv kan regisseren, is het antwoord een volmondige ja. Dat is iets wat onmiddellijk opvalt: 'The Loft' is slim en puik gecast. De combinatie van minder bekende acteurs en acteurs die aan het flirten zijn met een meer bekende status, zorgt tegelijk voor uitstraling en geloofwaardigheid.

En Matthias Schoenaerts dan? Hij vertolkt dezelfde rol als in de Vlaamse versie, die van de onstuimige en cokesnuivende Philip. Iemand die bereid is om een moord te plegen op om het even wie die zijn zus aanraakt.

Betonnen scenario
Je kan moeilijk zeggen dat Schoenaerts dingen laat zien die je van hem nog niet gewoon bent, zoals in 'Rundskop' of 'De Rouille et d'os'. Het betonnen scenario, afgevijld want tien minuten korter dan het origineel van 117 minuten, moet het ook van de abrupte plotwisselingen en spanning hebben en niet van de psychologische karaktertekeningen. Maar Schoenaerts, met zijn impulsieve dreiging, naast James Marsden, Karl Urban (bekend van de Star Trek-reboot), Wentworth Miller (Prison Break) en Eric Stonestreet: noem het een full house die Van Looy grijnzend op de goktafel kan leggen.

Als er al een opvallende verschuiving is, is het dat twee van de prostituees die in de loft opduiken, blond zijn geworden. Deze thriller over overspel, bedrog én een lugubere samenzwering, schuift daardoor stilistisch nog wat meer op richting 'Basic Instinct', een film waar ook in de versie uit 2008 al naar geknipoogd werd.

Hitchcock
De branie, de provocatie en het auteurschap van een Paul Verhoeven heeft Van Looy niet. Maar aan het narratief vinnige en technisch verbluffende 'The Loft', met een pompende en naar Hitchcockthrillers verwijzende score, zie je dat hij als geen ander de knop van de Hollywoodgenrefilm weet te vinden. En de op Brian De Palma geïnspireerde scène op een liefdadigheidsfeest - de casinoscène in het origineel - is een prachtig staaltje van vakmanschap én hommage. Ijverig, listig en stilistisch fraai, deze intrigerende puzzel is het in hoge mate.

Dat oog hebben voor stijl - of New Orleans als een catalogus voor modernistische architectuur - deelt Van Looy ook met fotografieleider Nicolas Karakatsanis. Deze Vlaamse cameratopper wimpelde ooit een aanbod van Michael Mann af, toch dé modernist van de coole Hollywooddesignthriller. In de ondervragingsscènes merk je wat iemand als Karakatsanis, met zijn oog voor impressionistische beelden, extra aan een beeld met strakke lijnen kan toevoegen - ook al put hij uit het reservoir van de Hollywoodfilm.

Als beide heren na deze 'The Loft' een aura verdienen, is het dat ze net als een Steven Soderbergh of Anton Corbijn een film met pakweg George Clooney aankunnen en dat ze die ook nog een glans kunnen geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234