Maandag 18/11/2019

Filmrecensie

‘The Laundromat’: film over financiële fraudeurs weet ons niet echt boos te maken ★★☆☆☆

This image released by Netflix shows Gary Oldman, left, and Antonio Banderas in a scene from "The Laundromat," in theaters on Sept. 27. (Claudette Barius/Netflix via AP) Beeld AP

Steven Soderbergh en zijn sterrencast maken een komedie van de Panama Papers. The Laundromat verschaft u inzicht in de complexe wereld van de financiële misdaad, maar slaagt er niet in u er ook echt boos over te maken.

The Laundromat beleefde onlangs zijn wereldpremière in de competitie van het Filmfestival van Venetië. Dat vonden wij toch iets te veel eer voor deze erg wisselvallige Netflix-film. Al valt het natuurlijk wel te begrijpen waarom hij zo’n prominent plekje toebedeeld kreeg: met Steven Soderbergh (Traffic) heeft The Laundromat een grote naam in de regiestoel; Meryl Streep, Gary Oldman, Antonio Banderas én Matthias Schoenaerts (in een kleine bijrol) zorgen voor star power voor de camera; en een belangrijk onderwerp als de Panama Papers kan de aandacht van zo’n rode loper-evenement maar al te goed gebruiken.

Het beste bewijs: kan u nog samenvatten wat er eigenlijk in die beruchte Panama Papers – een verzameling van meer dan elf miljoen gelekte documenten – stond? We helpen u een handje: ze onthullen hoe grote bedrijven, rijke burgers en criminelen gebruik maken van schimmige constructies in fiscale paradijzen, om de belastingen in eigen land te ontduiken. Het bedrijf van advocaten Jürgen Mossack en Ramón Fonseca speelde daarin een hoofdrol – en dat doet het dus ook in The Laundromat: Gary Oldman, met een vuistdik Duits accent, en Antonio Banderas kruipen met jolig enthousiasme in de huid van het feestelijk frauderende duo, en amuseren zich te pletter als de cynische vertellers van dienst.

Kluchtige toon

Soderbergh neemt het niet al te nauw met de feiten: de film mag dan “based on actual secrets” zijn, het doodbrave personage van Meryl Streep is duidelijk een fictieve creatie. Zij verpersoonlijkt gewone mensen als u en ik, die de rekening gepresenteerd krijgen van de financiële spelletjes van de one percent. Maar fictie kan alleen werken als je iets om de personages geeft. En dat is moeilijk door de kluchtige toon, die de kijker voortdurend op een afstand houdt.

The Laundromat heeft de verdienste dat het een complex onderwerp heel bevattelijk maakt voor een groot publiek. Maar de humor is niet spits genoeg, waardoor de grappen de lont net uit het kruitvat halen, in plaats van het te doen exploderen. Het prekerige einde was voor ons dan weer een totale afknapper. Wie maakt binnenkort eindelijk een vlijmscherpe documentaire over dit onderwerp, die de wereld écht boos krijgt?

‘The Laundromat’ is sinds 17/10 op Netflix te bekijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234