Vrijdag 15/11/2019

‘The King’: krakende schedels en inklappende longen op het slagveld ★★★☆☆

The King Beeld Netflix

Timothée Chalamet probeert als jonge koning Henry V overeind te blijven in het wespennest van het Engelse hof. The King is een harde en relevante Shakespeare-verfilming die ver weg blijft van stoffig classicisme.

Je merkt het meteen aan het opgeschoren kapsel van hoofdrolspeler Timothée Chalamet: gebaseerd op het typische 15de-eeuwse pagekopje, maar tegelijk niet minder modern dan de gemiddelde Berlijnse hipstercoupe. The King wil duidelijk niet de zoveelste stoffige middeleeuwenfilm zijn. Of regisseur David Michôd nu het heden (Animal Kingdom), de toekomst (The Rover) of het verre verleden in beeld brengt, zijn films voelen altijd actueel.

The King is losjes gebaseerd op de toneelteksten van William Shakespeare over koning Henry V, maar dat is er niet aan te horen: de personages praten bijna zoals u en ik, met hier en daar zelfs een welgemikte ‘fuck’. Mogelijk een teleurstelling voor wie zich graag wentelt in de weelderige taal van de Bard, maar het maakt van Henry V (rol van Chalamet) en zijn hofhouding wel mensen in plaats van Historische Figuren.

Misleiding en populisme

De koning begint aan de film als een rebelse prins die niets van de troon wil weten. Wanneer hij willens nillens toch een kroon op zijn hoofd krijgt geduwd, besluit hij het anders te gaan doen. Anders dan zijn vader, die het koninkrijk van de ene oorlog naar de andere leidde. Maar principieel en vredelievend zijn blijkt moeilijker dan gedacht, in het wespennest van het Engelse hof. Zo is The King niet alleen tijdloos in zijn uitvoering, maar ook in zijn thema’s: waarheid en oprechtheid moesten het ook in de 15de-eeuwse politiek al afleggen tegen misleiding en populisme.

Wanneer de zwaarden uiteindelijk toch aan het kletteren gaan, begrijp je meteen waarom Henry V altijd zo weigerachtig stond tegenover geweld: oorlog is niet edel maar barbaars in The King. Michôd laat zijn camera in lange, beverige takes door de modder ploeteren, het slagveld klinkt als een hel vol krakende schedels en inklappende longen.

De loden ernst wordt nu en dan gebroken door Joel Edgerton in de rol van Falstaff, en Robert Pattinson als de verwaande Franse dauphin. Al slaagt die laatste er niet altijd in om zijn geaffecteerde vertolking aan de goede kant van de schertsvertoning te houden.

‘The King’ is te bekijken op Netflix.