Zaterdag 24/08/2019

Filmrecensie

‘The Insult’: de extremen van Libanon op de beklaagdenbank

Beeld rv

In deze slimme rechtbankthriller maakt Ziad Doueiri het proces van de Libanese geschiedenis. Wat begint als een clash tussen twee koppige venten, escaleert tot een rel die de hele natie mee in bad sleurt. Een heldere en flamboyant vertolkte parabel, die kans maakt op een Oscar voor de Beste Niet-Engelstalige Film.

Officieel eindigde de Libanese burgeroorlog tussen christenen en Palestijnen in 1990. Maar ook 27 jaar later blijft het conflict onderhuids voort sudderen. Een paar druppels water kunnen – vrij letterlijk – genoeg zijn om de emmer plots te doen overlopen, zo blijkt in The Insult.

Wanneer de christelijke Tony (Adel Karam) rustig zijn plantjes water geeft op zijn balkon in Beirut, komt er een straaltje terecht op het hoofd van de Palestijnse vluchteling Yasser (Kamel El Basha), die nietsvermoedend over straat loopt. Grove beledigingen en racistische opmerkingen worden uitgewisseld, en geen van beide steenezels is bereid om zijn excuses aan te bieden. Daarvoor hangt er te veel politieke ballast aan dit akkefietje. Wanneer het conflict fysiek wordt, verhuist het naar de rechtbank. En daar gaan de poppen pas echt aan het dansen.

Aanschouwelijke geschiedenisles

De keuze voor een rechtbankthriller is best ingenieus: niet Yasser en Tony staan terecht, maar wel de hele natie. Regisseur-scenarist Ziad Doueiri (The Attack) maakt het proces van de Libanese geschiedenis, en slaagt er nog in om het aanschouwelijk te houden ook. Zelfs voor wie weinig kaas gegeten heeft van Midden-Oostenpolitiek. In essentie gaat de film namelijk over universele menselijke gevoelens – trots, woede, vergeving.

Die gekrenkte ego’s en morele kwesties doen denken aan de films van Asghar Farhadi, maar dan wat minder fijnbesnaard. Doueiri maakte carrière in Amerika, als regieassistent van Quentin Tarantino, en dat Amerikaanse toontje is hij nog niet kwijt: er is in The Insult iets te weinig ruimte voor ambiguïteit, grijze zones en open eindes. Maar dankzij het boeiende onderwerp en de flamboyante acteerprestaties deert dat nauwelijks. Een terechte Oscarkandidaat.

Nu in de bioscoop. Lees het interview met regisseur Ziad Doueiri hier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden