Woensdag 08/04/2020

'The Idol': Een idool uit een vluchtelingenkamp

Beeld kos

Drama Van: Hany Abu-Assad Met: Tawfeek Barhom, Qais Atallah, Hiba Atallah Duur: 95 minuten

De voorbije tien jaar sleepten twee films van de Palestijns-Nederlandse regisseur Hany Abu-Assad een Oscar-nominatie voor Beste niet-Engelstalige film in de wacht. Toch was zijn jongste The Idol in februari niet de inzending voor Palestina. Vond het selectiecomité de film misschien niet goed genoeg? De omissie is verrassend, wetende dat de film een Palestijns succesverhaal vertelt zoals er zelden een gehoord is.

In 2013 won Mohammed Assaf Arab Idol, de Arabische versie van Idool. Niet slecht voor een deelnemer die sinds zijn vierde in een vluchtelingenkamp in de Gazastrook woonde dat hij niet mocht verlaten om deel te nemen aan de audities voor de show in Caïro. In het tweede deel van The Idol zien we hoe Assaf ondanks alle tegenkantingen zijn droom probeert waar te maken. Abu-Assad brengt het als een mix van thriller, avonturenfilm en tearjerker. Het is dan dat de film de mist ingaat, mede door de wrange pseudodocumentaire beeldvoering. Spijtig, want The Idol begint anders wel aardig. De eerste helft focust op het leven van de jonge Assaf in het vluchtelingenkamp, zijn liefde voor muziek en zijn eerste uitstapjes als tiener.

Misschien wou Abu-Assad ditmaal een optimistischer verhaal brengen. Geen probleem, al is het jammer dat hij zich klemrijdt in zoetsappigheid.