Zaterdag 07/12/2019

'The Here After': een hiernamaals waar je niet wil belanden

Beeld Screenshot trailer 'The Here After'

De Zweedse debutant Magnus von Horn intrigeert met zijn film over een jonge crimineel die na een gevangenisstraf weer tracht te integreren in de wereld waar hij na een misdaad werd uitgerukt. Een film uit de fabriek van Lars Von Triers Zentropa.

Het hiernamaals waarover de titel spreekt, heeft weinig van een hemel. Al kan je de jongen waar het om draait aanvankelijk nog voor een engel aanzien. Blond, en met een onschuldige uitdrukking op het gezicht. Maar John is niet onschuldig. Hij wordt opgehaald in een instelling door zijn vader die hem meeneemt naar huis, een boerderij waar hij alleen woont met zijn andere, nog jongere zoon. Veel wordt er niet gezegd. Boeren in films zijn zelden grote praters. Regisseur von Horn houdt het zowel stilistisch als inhoudelijk zo sober en somber mogelijk. Hoe minder we weten, hoe meer mogelijkheden er openblijven.

Maar het is al vlug duidelijk dat John iets heel ernstig op zijn kerfstok heeft. Niemand ziet hem graag komen. Ofwel zijn mensen bang, of ze kunnen hun woede en hun haat niet inslikken. Slechts een meisje dat nieuw is in de buurt trekt met hem op. Het duurt niet lang voor de jongen en zijn familie worden opgejaagd als Mads Mikkelsen in 'Jagten'. Heb je met een sociopaat te maken of een jongen die in een vlaag van zinsverbijstering een misdaad heeft begaan? Kunnen mensen niet vergeven? En als hij werkelijk een onmens is, moet hij dan wel weer onder de mensen komen die hij blijkbaar heel veel pijn heeft gedaan?

Beeld kos

De truc om de kijker informatie te onthouden die tot een oordeel of veroordeling zou kunnen leiden, heeft ook nadelen. Als je zo ingehouden te werk gaat, dan is constipatie niet veraf. Maar los van wat ontbreekt, is er heel veel te zeggen voor The Here After. Voor de bevreemdende sfeer. Die zowel in de vertolkingen zit, van in de eerste plaats de jonge Ulrik Munther, in eigen land bekend als jonge popster, als in de afstandelijke shots van de Poolse cameraman Lukasz Zal die van Oscarwinnaar Ida ook al zo'n bekijkenswaardige film hielp maken en hier de Zweedse boerenbuiten in koele blauwgrijzen tinten hult.

Psychologisch drama. Regie: Magnus von Horn. Met Ulrik Munther, Mats Blomgren en Loa Ek. Speelduur : 101 minuten