Vrijdag 03/04/2020

FilmrecensieThe Good Liar

‘The Good Liar’: Tinder voor senioren verkwanselt potentieel ★★☆☆☆

Ian McKellen en Helen Mirren in ‘The Good Liar’.Beeld AP

Het zal je maar overkomen. Jezelf op 70-jarige leeftijd openstellen voor onlinedating – “Even tinderen”, zoals je millennialkleinzoon zou zeggen – om dan lukraak op een van de grootste oplichters in het land te botsen.

We volgen Betty (Helen Mirren), een recente weduwe met een klein fortuin, terwijl ze de wilde waters van het wereldwijde web afschuimt naar gezelschap. Al snel botst ze op een zekere Roy (Ian McKellen). Lieve, charmante Roy blijkt echter een berucht oplichter te zijn met een voorliefde voor wanhopige weduwes met diepe zakken. Maar niets is wat het lijkt.

Met behulp van een ietwat ouderwets doch sfeervolle opening en een alweer sterke soundtrack van filmcomponist Carter Burwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) intrigeert The Good Liar meteen. De film heeft een kalmerende alledaagsheid over zich, wat hand in hand gaat met de Britse charme van de Londense setting en acteurs Helen Mirren en Ian McKellen. De acteerveteranen vullen elkaar goed aan: hun relatie op het grote scherm voelt vaak even ongemakkelijk als aandoenlijk en er is een zekere komedie in de manier waarop de senioren omgaan met de ‘onwetende jeugd’ en referenties aan popcultuur of geschiedenis.

Kaartenhuis

De grootste kracht van deze mysterieuze thriller zijn de gewelddadige bochten die het verhaal neemt. Zowel Betty als Roy hebben heel wat lijken in de kast en met elke onthulling escaleert de situatie een beetje meer, met bruut geweld en verrassende plotwendingen als gevolg. Helaas wordt The Good Liar naarmate de film vordert steeds onstuimiger en vliegt hij een keer te veel uit de bocht. Charmant wordt saai en verrassend wordt vergezocht. De intrigerende basis waar de film mee startte, verliest in de laatste akte alle geloofwaardigheid en stort hopeloos ineen.

The Good Liar begint als een boeiende film, maar gaat klungelig om met de kaarten die hij toebedeeld krijgt. Bewezen topacteurs, een sterke soundtrack en een fascinerende plot hadden tezamen een ijzersterke thriller op het scherm kunnen toveren. Nu moeten we het doen met een slap kaartenhuis en flauwe Tinder-referenties van filmjournalisten.

Vanaf 20/11 in de zalen.