Zondag 05/04/2020

‘The Gentlemen’: Guy Ritchie probeert zijn oude vorm te hervinden ★★★☆☆

The GentlemenBeeld RV

De film verwijst volop naar de Britse filmgeschiedenis, en naar Ritchies eigen oeuvre in het bijzonder.

Guy Ritchie was rond de eeuwwisseling een absolute ster, die het Britse gangsterfilmgenre afstofte en opschudde met de virtuoos vertelde, brute en bijzonder geestige instantklassiekers Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998) en Snatch (2000). Hij was de ontdekker van Jason Statham, die zich in de daaropvolgende jaren zou manifesteren als bonafide 21ste-eeuwse actieheld. Vooruit, de ontdekker ook van een onbetwist komisch acteertalent in ex-voetballer en allround-houwdegen Vinnie Jones. En de echtgenoot van Madonna, niet te vergeten.

Beter dan toen zou het nooit meer worden. Ritchie bleef in hoog tempo doorfilmen, maar hoe verder hij afdwaalde van het dna van zijn doorbraakperiode, hoe minder hij opviel. Hij werd leverancier van degelijk gemaakt doch generiek entertainment (twee delen Sherlock Holmes, de spionagefilm The Man from U.N.C.L.E.), iets aardigers valt over zijn latere werk niet te zeggen. Drie jaar geleden ging het echt mis, met zijn chaotische fantasy-epos King Arthur, en in mei van dit jaar volgde ook nog de weinig imposante speelfilmversie van Aladdin, die zwaar tegenviel. Als opdrachtfilmer voor Disney leek Ritchie definitief van zichzelf vervreemd.

Wat dat betreft kunnen we gangsterfilm The Gentlemen, zijn elfde film in 22 jaar, zien als Ritchies begrijpelijke poging om iets van zijn oude vorm te hervinden. Opgetuigd als raamvertelling, waarin nota bene Hugh Grant in een smakelijke rol als proleterige tabloidjournalist het verhaal over een Britse wietkoning uit de doeken doet (en ter plekke allerlei gebeurtenissen verzint of aandikt), is The Gentlemen zelfs behoorlijk geslaagd. Matthew McConaughey voelt zich als wietbaas in kwestie zichtbaar op zijn plek, Charlie Hunnam en Colin Farrell rijgen de in sappig accent uitgesproken cunts aan elkaar alsof ze nooit iets anders hebben gedaan. Eigenlijk krijgt de volledige cast hier alle ruimte om leuk te doen, van Succession-ster Jeremy Strong die het drugsimperium wil overnemen tot de doorgaans zo brave Henry Golding als ijskoude gangster.

Ritchie, 51 jaar inmiddels, bewijst met The Gentlemen ook hoezeer hij een nostalgicus is geworden. De film verwijst volop naar de Britse filmgeschiedenis, met onder meer een ode aan een iconische Monty Python-scène, en naar zijn eigen oeuvre in het bijzonder. Zijn weinig verfijnde humor voelt geregeld als een politiek incorrect statement – zie de dialoog waarin het racistische gehalte van een vermeend racistisch scheldwoord uitvoerig wordt besproken.

Of die grapjes zo prikkelen als Ritchie zelf denkt, is de vraag, maar The Gentlemen is in ieder geval zijn persoonlijkste en spraakmakendste film in jaren.

Nu in de bioscoop.