Dinsdag 19/11/2019

Review

The Gaslight Anthem: De beste vorm teruggevonden

Beeld harry heuts

Voor de jongste cd van The Gaslight Anthem uitkwam was zanger Brian Fallon duidelijk: als deze plaat hen niet naar arena-niveau zou tillen was het tijd om één en ander in vraag te stellen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de uit New Jersey afkomstige band die doelstelling niet waar heeft kunnen maken.

Meer nog: Get Hurt kon veel minder overtuigen dan de vier voorgangers, en de laatste passage in de AB was zo halfhartig dat het haast leek of het viertal elk moment de handdoek in de ring kon gooien. Het was daarom een aangename verrassing om te zien dat ze gisteravond hun beste vorm terug hadden gevonden.

The Gaslight Anthem koppelde de energie van The Clash aan de bohemienromantiek van Springsteen, en speelde met het hart op de tong. Van 'Howl' -het eerste nummer dat de band ooit schreef- tot het van The Animals geleende 'House Of The Rising Son', en van 'Handwritten' tot '45': de set schetste een mooi beeld van de weg die de Fallon en z'n vrienden hadden afgelegd. Fallon nam met 'Here's Looking At You, Kid' zelfs een verzoek van een fan aan, en geloof het of niet: dat was precies het rustpunt dat het optreden -tot op dat moment vooral snelle, onstuimige hartrock- nodig had. Gevolg: het publiek viel als één man in, en liet de groep niet meer los tot slotnummer 'The '59 Sound'.

Kortom: het soort optreden dat je geloof in The Gaslight Anthem in één beweging weer herstelde. En als ze die arena's, toch zo belangrijk vinden, dat doen lukt het toch gewoon met de volgende plaat?

Beeld harry heuts
Beeld harry heuts
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234