Donderdag 12/12/2019

Recensie The Founder

'The Founder': Big Mac met een ranzig smaakje

Michael Keaton zet Ray Kroc nooit als een karikatuur neer. Beeld rv Daniel Mcfadden

Wat er precies in dat schijfje op uw Big Mac zit, wilt u misschien liever niet weten. Maar ontzeg u het sappige verhaal erachter niet. Michael Keaton gaat van Birdman naar businessman in The Founder.

Ray Kroc is een man van twaalf stielen en dertien ongelukken. Een eind in de vijftig, en op wat kleine succesjes na nooit zijn grote ambities als verkoper kunnen waarmaken. Aan zijn volharding zal het nochtans niet liggen: Kroc leeft voor zijn werk. En kijk, dat werpt ten langen leste dan toch zijn vruchten af. Want wanneer Kroc in 1954 zijn tanden zet in het revolutionaire fastfoodconcept van de broers McDonald, is zijn broodje snel gebakken. Onder zijn bewind groeit het kleine familierestaurant uit tot een goed geoliede geldmachine, met filialen over de hele VS.

Geen reclamespot

Een typisch Amerikaanse ode aan de echte ondernemer dus? Ja en nee. John Lee Hancock (Saving Mr. Banks) heeft duidelijk bewondering voor de veerkracht van Kroc, die niet te beroerd is om zelf de handen uit de mouwen te steken als het even tegenzit. Terwijl zijn leeftijdsgenoten stilaan over hun pensioen beginnen na te denken, schakelt hij net een versnelling hoger. Erg meeslepend, en je krijgt nog zin in een hamburger ook.

Maar een reclamespot voor McDonald’s is dit allerminst. The Founder durft ook kritisch naar zijn eigen held te kijken. Kroc wordt hoe langer hoe gulziger. “It’s about winning”, zegt hij, dronken van zijn eigen succes. “Business is war.” De broers McDonald (aandoenlijk vertolkt door karakterkoppen Nick Offerman en John Carroll Lynch) moeten met lede ogen aanzien hoe Kroc de voeten veegt aan zijn contractuele verplichtingen, en hun dierbaar idee traag maar zeker uit hun handen trekt. Ook voor zijn vrouw (Laura Dern) heeft Kroc hoe langer hoe minder respect. Mensen die in zijn weg staan, spuwt hij onverbiddelijk uit.

The Founder is een rorschachtest voor de kijker: sommigen zullen in Kroc een voorbeeld zien – Donald Trump heeft zijn bioscoopticket wellicht weken op voorhand gekocht – anderen zullen hem een narcistische klootzak vinden. Hoe dan ook hulde aan de magnetische Michael Keaton, die Kroc nooit als een karikatuur neerzet, en applaus voor de onafhankelijke studio FilmNation, die deze film financierde. Weinigen die het in Hollywood nog aandurven om een hoofdpersonage te serveren dat tegelijk held en booswicht is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234