Maandag 14/10/2019

Theaterrecensie

'The Encounter': een waanzinnige tocht door de jungle én door je brein

Simon McBurney neemt je op een magische reis in 'The Ecounter'. Beeld rv

U wilt weten hoe het is om een trip naar de waanzin te nemen? Rep u dan naar Antwerpen, en laat theatericoon Simon McBurney uw reisgids zijn op een bevreemdende en hallucinante tocht naar het diepste van de jungle, en van uw eigen gedachten. The Encounter is zintuiglijk theater van een uitzonderlijk niveau.

Het gebeurt niet al te vaak dat je filmsterren als Laura Dern, Oscar Isaac, Benedict Cumberbatch en Rowan Atkinson reclame ziet maken voor een theatervoorstelling, maar The Encounter is dan ook een hoogst uitzonderlijk spektakel. Het nieuwste kunstje van Simon McBurney, theatervernieuwer en het kloppend hart – én hoofd – van de iconische theatergroep Complicite, is een weergaloos stukje podiumkunst. Dat hij op een bepaald moment de behoefte voelt om een overbodig statement te maken over de abominabele toestand van onze aarde, kan de pret zelfs niet bederven.

Stemmen in je hoofd

Zeiden we pret? We bedoelen waanzin. The Encounter is een bewerking van het boek Amazon Beaming, een waar gebeurd verhaal over een National Geographic-fotograaf die in het Amazonewoud op zoek ging naar een indianenstam en er iets helemaal anders vond. McBurney kruipt daarbij in de huid van Loren McIntyre, de fotograaf in kwestie, maar ook in die van Barnacle, de indianensjamaan, en in die van de verteller zelf.

Om al die stemmen hun zegje te laten doen, maakt McBurney gebruik van 3D-geluid. Met een half dozijn microfoons, verspreid over het hele podium, en een koptelefoon op de oren van elke toeschouwer, laat McBurney je geloven dat de geluiden van de jungle en de stemmen van de protagonisten uit alle hoeken van de zaal – en van je eigen hoofd – komen.

Het leidt tot hoogst uniek theater. Wie de ideeënwereld betreedt die McBurney op het podium schept, loopt al gauw verloren in de jungle, en bovenal in zijn eigen brein. Het is een fantastische reis, ook al bestaat de kans dat u na afloop stevig begint te twijfelen aan uw mentale gezondheid. Net zoals McIntyre elk concept van tijd en ruimte verliest wanneer hij zich overgeeft aan de wetten van het oerwoud en van de Mayoruna-indianen, zo wordt u herboren wanneer u zich durft overgeven aan het verhaal dat McBurney vertelt.

Meester van de verbeelding

Naast het technische huzarenstukje met de microfoons en de koptelefoons, draagt ook de enscenering zelf bij tot het meesterwerk dat The Encounter heet. Een simpele, grijze achterwand die steeds donkerder groen kleurt: zo eenvoudig kan het zijn om de duisternis in het hart van de jungle te suggereren. Simon McBurney ontpopt zich hier tot een meester van de verbeelding: hij is bereid om zijn zorgvuldig verteld verhaal te onderbreken met vooraf opgenomen intermezzo's waarin zijn dochter aan het woord komt.

Het logische gevolg zou zijn dat de magie wordt doorbroken, maar niets is minder waar. Wanneer je beseft dat de hele vertelling een constructie is, blijft de kracht van je eigen verbeelding alleen maar groeien. Het resulteert in iets dat klassiek theater overstijgt, in een zintuiglijke ervaring die je maar zelden meemaakt in een donkere zaal. "The forest becomes my mind, and my mind becomes the forest", hoor je de stem in je hoofd zeggen. En het klopt nog ook.

Herboren

Voor een gebied met de oppervlakte van een zakdoek is Vlaanderen verwend als het op eigen theater aankomt, maar The Encounter is een zeldzame gelegenheid om buitenlands toptheater in ons land te zien. De waanzinnige tocht waarop McBurney je begeleidt, is vaak unheimlich, en soms zelfs ondraaglijk, omdat je, net als de protagonist, dreigt te bezwijken aan de chaos die ontstaat. Maar wie doorzet, komt – opnieuw, net als de protagonist – herboren naar buiten.

Gezien in Théâtre de l'Odéon (Parijs) op 4 april. Vanaf 9 mei tot 11 mei in deSingel, Antwerpen.