Vrijdag 29/10/2021

The Divine Comedy en Spain: Veteranen treden uit de schaduw in Brussel ***

Spain puurde vooral uit de legendarische plaat The Blue Moods of Spain. Beeld Alex Vanhee
Spain puurde vooral uit de legendarische plaat The Blue Moods of Spain.Beeld Alex Vanhee

De derde avond van Les Nuits Botanique stond in het teken van Spain en The Divine Comedy, twee veteranen die ondanks prachtplaten altijd wat in de schaduw bleven.

"Ik heb twee dagen niet geslapen, en onze drummer moet pissen." Tijdens het concert had Josh Haden nauwelijks twee zinnen gericht tot het Koninklijk Circus, maar tijdens de afgedwongen bis ontpopte de frontman van Spain zich tot een droge komiek. In het voorgaande twee en een half uur kwam de Californische pionier van de slowcore allesbehalve spraakzaam voor de dag. Even spaarzaam sprong zijn volledige vernieuwde groep om met noten: in de virtuoze set werd net zoveel belang gehecht aan dramatische stiltes als aan ingetogen, uitstervende klanken.

Spain stelde in Brussel eigenlijk een comebackplaat voor, maar in het eerste uur jaagden ze er eerst de legendarische plaat The Blue Moods of Spain integraal door. Commercieel gezien heeft dat meesterwerkje uit 1995 nooit potten gebroken, maar zijn wereldwijde invloed op gebroken harten was enorm. Geen wonder dat treurhymnes als 'Untitled #1' of 'World of Blue' op het warmste applaus konden rekenen.

Met haast militaire precisie werd het bodemloze verdriet van die plaat hernomen. De nieuwelingen kregen weliswaar voldoende ruimte om te schitteren, maar drongen zich geen moment op tijdens de solo's. Maar goed ook: de gesmoorde snik in de stem van Haden klonk zo delicaat dat tierlantijntjes in de weg hadden gestaan.

Alleen jammer dat de band met Blue Moods eigenlijk direct zijn stevigste kruit verspeelde. De recente single 'I'm Still Free' getuigde ook van een wonderlijke schoonheid, maar de echte apotheose beleefde je toch in het eerste uur. Bovendien keek je een hele avond aan tegen de meest statische groep ter wereld. Wie het geluid wegdacht, waande zich haast in Madame Tussauds.

Op 9 augustus speelt de groep ook nog in Brugge, in het kader van Klinkers Intiem. Mits de nodige slaap, sanitaire faciliteiten voor de drummer en een beknoptere set zit er waarschijnlijk wel een viersterrenconcert in.

Net als Spain vliegt ook The Divine Comedy nog altijd onder de radar van het grote publiek door. Zelfs na twee decennia en tien geweldige popplaten. Als erfgenaam van het Britse chanson produceert de Noord-Ierse frontman Neil Hannon snedige en satirische teksten. Als een moderne Oscar Wilde steekt hij de nummers vol woordspelingen en verrassende eindes. Liedjes van The Divine Comedy lijken in dat opzicht eerder kortverhalen dan popsongs.

In een colbertjasje en met een glas witte wijn nam Harris plaats achter de piano voor een soloset in drie bedrijven. Het optreden was hoofdzakelijk opgebouwd uit nummers van Bang Goes the Knighthood, maar hij plukte ook rijkelijk uit platen van weleer. Alleen jammer dat hij zoveel moeite had met die oude teksten te herinneren. Tijdens 'In Your Daddy's car' haalde hij de verschillende strofes door elkaar en moest hij opnieuw beginnen. Dat trok hij met wat hulp uit het publiek en enkele ironische opmerkingen weer recht, maar het bleef lang niet bij die ene keer. Toch vergaf je het hem want hoezeer zijn ietwat ouderwetse stijl Hannon ook uniek maakt, zijn kwajongensachtige charme zorgt ervoor dat je hem niet vergeet. Een virtuoos op de piano zal hij nooit worden. Maar het enthousiasme en de onverschrokkenheid waarmee hij zich van de taak kweet, maakten veel goed. Zo werd 'Perfect Lovesong' een nummer meer dan die naam waardig en toen de zanger zijn benen weer onder de piano schoof kregen we een rijtje classics geserveerd. Ontzettend vermakelijk.

The Divine Comedy Beeld Alex Vanhee
The Divine ComedyBeeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234