Woensdag 23/10/2019

‘The Curse of La Llorona’: een halfgeslaagd horrordebuut ★★☆☆☆

The Curse of La Llorona Beeld RV

Een door een witte bruidsjurk omsluierde, zwarte tranen wenende geest heeft het gemunt op jonge kinderen. Als boetedoening voor haar eigen kindermoord.

Krakende deuren, een hobbelpaard dat uit eigen beweging begint te schommelen of een windvlaag die onheilspellend de glasgordijnen laat wapperen: The Curse of La Llorona toont aan dat debuterend regisseur Michael Chaves zijn horrorklassiekers kent. Al heeft hij moeite om uit die frequent gebruikte genre-elementen een originele chiller te boetseren.

In een korte proloog in Mexico in 1673 verdrinkt een vrouw haar twee zoontjes om zich te wreken op haar ontrouwe eega. De scène is gebaseerd op een bestaand Latijns-Amerikaans volksverhaal over La Llorona, de huilende. Want uit spijt voor haar daden vermoordt ze andere kinderen om zo de hare terug te winnen – tja, geesten koesteren een onaardse logica! – onderwijl bittere tranen plengend.

Curandero

Precies 300 jaar na die openingsscène krijgt Anna, een jonge weduwe die bij de kinderbescherming werkt, een klap als twee jongetjes die ze bij hun moeder heeft weggehaald dood worden teruggevonden in een rivier. Die ontroostbare moeder vervloekt Anna en haar twee kinderen. En jawel, nog voor de kijker met de ogen kan knipperen gaan de poppen aan het dansen en bedreigt La Llorona Anna en haar twee bloedjes. Natuurlijk komt er een charlatan aan te pas – een curandero – die met zaden, kaarsen, slijm en andere middeltjes de geest wil oproepen en vervolgens vernietigen om zo de rust over Anna’s gezin te laten nederdalen.

Het narratieve schema van The Curse of La Llorona biedt geen enkele verrassing, al is de film wel probaat als het aankomt op horrormomenten. Ze zijn relatief schaars, maar stuwen de hartslag met krachtige stoten de hoogte in. De film is het achtste deel van een ondertussen aan bloedarmoede leidende franchise die producer-regisseur James Wan nochtans degelijk begonnen was met The Conjuring. Later volgden onder meer de Annabelle-films en The Nun. The Curse of La Llorona heeft met de meeste andere delen gemeen dat de horror meer overtuigt dan de bovennatuurlijke, paranormale mumbo jumbo.

Vanaf 17/4 in de bioscoop.