Maandag 27/01/2020

Review

The Colorist & Emiliana Torrini in de AB: verdwalen in een kleurboek

Beeld Alex Vanhee

Nooit gedacht dat ons hart zo vaak van "roenketoenk-toeketoenk" kon doen tijdens één concert. Op de beat van de jungle drum en een handvol eigen ontworpen instrumenten van The Colorist, lieten Emiliana Torrini haar songs voortdurend van kleur verschieten in de AB.

The Colorist is een Belgisch orkest rond de slagwerktandem Aarich Jespers (Zita Swoon) en Kobe Proesmans (Gabriel Rios). Na eerdere passages met de Braziliaanse Britse Cibelle Cavalli en de Japans-Zweedse Sumie Nagano is de Ijslandse Emiliana Torrini de derde zangeres die met dit klankenkabinet de krachten bundelt.

De naam van het project The Colorist verwijst naar strip- en filmcoloristen. Binnen bestaande contouren vullen die de ruimte in met kleur, terwijl ze stilistisch ook andere nuances aanbrengen. Eigenlijk doet dit muzikale gezelschap zowat hetzelfde met alle bestaande songs die hen aangereikt worden. Méér nog: je zou hun aanpak met een remix kunnen vergelijken, ware het niet dat Proesmans en Jespers volledig nieuwe muziek componeren. Ze ontmantelen de songs volledig, experimenteren radicaal, zoeken naar nieuwe registers, en beslissen over nieuwe klankkleuren met eigen ontworpen instrumenten en traditionele instrumenten. Ook die laatste worden trouwens op minder orthodoxe wijze ingezet.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Op die manier lokken ze een artiest uit diens comfortzone, waardoor hun concerten voortdurend een broos evenwicht behouden tussen zaligheid en heiligschennis. In de AB vond The Colorist verrassend genoeg steeds de juiste balans. De Ijslandse popster verdiende op haar beurt dan weer pluimen voor haar avontuurzin. Zo gaf ze de controle zichtbaar helemaal uit handen, en liet ze zich een concert lang op sleeptouw nemen door experimenten met calypso, bossanova, salsa en statig kamerorkest.

Daarmee zag je haar voortdurend verdwalen in een gloednieuw kleurboek, dat overigens perfect paste bij haar fleurige outfit: "Het is altijd leuk om een tent te dragen," grinnikte ze trouwens over dat kleed. "There's lots of things you can do in it". Rillen van genot leek alvast één aanvaardbare optie.

Het semi-elektronische slaapliedje 'Nightfall (Pale Blue)' dat ze met Kid Koala schreef voor de film Men, Women and Children' van Jason Reitman, kreeg nu bijvoorbeeld een meer dramatische make-over met de nadruk op twee violen en een zacht, maar donker blazer-arrangement. 'Blood Red' en 'Gun' baadden dan weer in mysterieus rood licht, terwijl beide songs zich langzaam en broeierig - als in een thriller - ontvouwden.

'Jungle Drum' en 'Heard it all before' bonsden op hun beurt op de maat van bossanova, terwijl het emotionele 'Today has been ok' zo'n aanstekelijk arrangement meekreeg dat je haast was vergeten dat die song op een plaat belandde waarin Torrini een pijnlijk rouwproces uit de doeken deed. "Again!" kirde ze bovendien na afloop.

Dat enthousiasme schetste eigenlijk de hele avond. In 'Animal Games' werden vibrafoon, contrabas en een dozijn subtiele ritmische accentjes knap tegen elkaar uitgespeeld, terwijl 'Speed of Dark' een aanslag op de dansvloer beraamde met elektronica. Tussen die laatste song en een monter 'Tookah' danste het gezelschap bovendien groovy verder in stilte. En hoorden we Torrini ook niet ergens in dat heerlijke faux-anglais van haar zeggen: "if your booty wants to dance, obey!"

Beeld Alex Vanhee

Maar net zo goed gehoorzaamde je booty en alles daarboven graag aan de subtiele sfeerzetting op het podium. Zo wist Proesmans met plastiek zakjes een stemmige regenbui in een bos te fingeren ('Bleeder'), terwijl de openingssong 'Caterpillar' dan weer in zen-mood verkeerde met behaaglijk ritselende percussie, en 'Birds' effectief kwetterende vogeltjes introduceerde om je geest buiten de bemuring van de AB te verplaatsen.

Geen idee of deze volstrekt unieke samenwerking ook tweede leven beschoren zal zijn op plaat. Maar tot dan kunt u sowieso nog steeds uw heil zoeken bij hun concerten zélf, in Antwerpen (deSingel, 28/10), Gent (Handelsbeurs, 29/10), Hasselt (CC, 31/10) en Mechelen (CC, 1/11).

Beeld Alex Vanhee

DE SET
Intro (Jungle Drum instrumental)
Caterpillar
Birds
Heard It All Before
Serenade
Nightfall (Pale blue)
Animal Games
Blood Red
Thinking Out Loud
Speed of Dark
Tookah
Today Has Been OK
Jungle Drum

BIS
Gun
Bleeder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234