Vrijdag 27/01/2023

'The Beatles: Rock Band' laat gamer meespelen op Fab Four-songs

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Bijna veertig jaar na de lancering van het laatste studioalbum van de legendarische popgroep duiken 45 nummers van The Beatles in een videogame op. In The Beatles: Rock Band, dat vandaag verschijnt, kunnen klassiekers als 'Come Together' en 'Paperback Writer' worden nagespeeld op plastic speelgoedinstrumenten, of meegezongen met twee microfoons.

Lucratieve deal
De overblijvende Beatles Paul McCartney en Ringo Starr werkten samen met de weduwes van John Lennon en George Harrison actief mee aan de productie van de game. De 'shareholders', zoals het viertal al jaren lichtjes pejoratief wordt genoemd in de Britse pers, varen er dan ook wel bij: Rock Band-uitgever MTV moet, als de game een succes wordt, 40 miljoen dollar (27,7 miljoen euro) ophoesten voor de rechten op de nummers.

De 24 albums die de afgelopen 45 jaar door en rond The Beatles werden uitgegeven, waren al verkrijgbaar op vinyl, muziekcassette en cd. Apple Corps, de muziekmaatschappij die de bandleden in 1969 oprichtten om hun financiële belangen te verdedigen, weigert ondertussen al jaren om de muziek ook in mp3-bestanden op de markt te brengen, de primaire vorm waarin jongere consumenten naar muziek luisteren. Met de videogame 'The Beatles: Rock Band', die vandaag verschijnt, slaan ze dat stadium in de evolutie van muziekdragers zelfs doelbewust over om meteen over te gaan naar een medium dat door de meeste moderne artiesten slechts pootjebadend wordt geëxploreerd: muziekgames.

Piraterij
Die beslissing heeft twee oorzaken. De belangrijkste daarvan is uiteraard geld. De videogamesector maakt, in tegenstelling tot de muziekindustrie, nog steeds een groeicurve door en is nog relatief vers, waardoor ook afspraken over inkomsten uit de auteursrechten meer geld in het laatje van de artiest brengen dan op de mp3-markt, die wordt gedomineerd door de eigenaars van de onlinemuziekwinkels (vooral mediabedrijf Apple). Ook zijn de artiesten als de dood voor piraterij. Daarvoor hoeven ze niet te vrezen als ze hun muziek uitsluitend voor de game vrijgeven: de digitale nummers op Rock Band en de concurrerende gamereeks Guitar Hero kunnen niet worden overgezet naar een andere drager.

Innovatie
'The Beatles: Rock Band' bevat 45 van die nummers, waarvan de gitaar-, bas-, drum- en zanglijnen door de speler kunnen worden nagebootst door middel van plastic speelgoedinstrumenten die op de spelconsole worden aangesloten. De nummers komen uit alle mogelijke periodes van de 'Fab Four', want de verhaallijn van de game volgt de geschiedenis van het viertal vanaf het eerste album tot het laatste concert.

De zes locaties waarin de speler optreedt, vormden destijds ook het decor van belangrijke momenten uit de carrière van de band: de Cavern Club, het Ed Sullivan Theatre, het Shea Stadium, de Budokan Hall in Tokio, Abbey Road en het beroemde dak van Apple Corps in Londen. De speler ziet 3D-modellen van de vier jongere Beatles op zijn scherm en kan via een hermetisch puntensysteem zeldzame audio-opnames en visueel materiaal vrijspelen. Er zit ook een innovatie in die andere ritmegames niet hebben: harmoniezang. Twee spelers die in lijn met de zangstijl van de groep netjes getimed samenzingen, krijgen extra punten. Na de lancering van de game komen er downloadbare uitbreidingen met de inhoud van hele albums van de groep.

Onmogelijke Ono
De authenticiteit van het videospel heeft het Amerikaanse gameontwikkelingsbedrijf Harmonix vooral te danken aan de actieve medewerking van de twee nog levende Beatles en John Lennons weduwe Yoko Ono. Ze assisteerden onder meer in de keuze van nummers, decors en tenues voor de 3D-modellen.

Die hulp werd hen niet altijd in dank afgenomen door de gamemakers. Vooral Yoko Ono bleek erg veeleisend en eiste soms aanpassingen aan elementen die al honderd procent klaar waren. "Ze maakte het de ontwerpers van de game onmogelijk", aldus Paul DeGooyer, directeur videogames bij MTV, in het Amerikaanse maandblad Wired.

Ook deden ze allemaal hun duit in het zakje op promotioneel gebied. Op de E3-beurs in Los Angeles kwamen ze in het begin van de zomer de game mee presenteren. Het drietal heeft dan ook, samen met George Harrisons weduwe Olivia Harrison, een groot financieel belang in het welslagen van de titel. Volgens de Amerikaanse krant Los Angeles Times werd er een deal ondertekend tussen MTV en de vier waarin ze een minimum van 10 miljoen dollar opstrijken (7 miljoen euro), een bedrag dat kan oplopen tot 40 miljoen dollar (27,7 miljoen euro) als de game een succes wordt.

Massahysterie
Maar er zijn nog meer partijen die hopen op een overweldigend succes van The Beatles: Rock Band. Mediagroep Viacom nam twee jaar geleden voor 120 miljoen euro het videogamebedrijf Harmonix over, de uitvinder van de op dat moment al waanzinnig populaire Guitar Hero-muziekgames. Onder de vleugels van Viacomdochter MTV maakten ze eind 2007 een concurrent voor hun eigen uitvinding, maar tot nog toe slaagde Rock Band er niet in om het succes van zijn voorganger te evenaren.

Van de nog steeds lopende Guitar Hero-reeks, die nu door een andere gameontwikkelaar wordt gemaakt, schoven inmiddels al meer dan 35 miljoen exemplaren over de toonbank. De Rock Band-games sleten tot nog toe slechts 8 miljoen stuks en kunnen dus een hit gebruiken, zeker als je weet dat de uitgevers van beide gamereeksen toegeven dat de inkomsten van muziekgames tout court zakken. Maar qua massahysterie zitten ze al goed: de Britse pers vergeleek de hysterie rond The Beatles: Rock Band al met de hype voor de lancering van de legendarische Beatlesplaat The White Album in 1968. (Ronald Meeus)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234