DM ZaptRonald Meeus
‘The Bear’: Eindelijk een overtuigende reden om Disney+ te nemen
Ronald Meeus zet de blik op oneindig. Vandaag: The Bear op Disney+.
Achter! Hoek! Aan het infernale ritme dat wellicht alleen souschefs in een keuken kennen, met chronisch te weinig ledematen om alle bestellingen tijdig over het doorgeefrek te schuiven, raast The Bear over uw televisiescherm. Het is een charmant frenetieke tv-reeks, die Jeremy Allen White (Shameless) terug naar een tv-hoofdrol brengt als Carmen ‘Carmy’ Berzatto, een jonge up-and-comer in de wereld van de sterrenrestaurants, die onverhoeds moet terugkeren naar zijn thuishonk Chicago. Zijn zopas overleden broer heeft hem namelijk het familierestaurant nagelaten, en dat probeert hij nu dus niet alleen uit overlevingsmodus te halen, maar ook op te waarderen.
The Bear is een reeks vol personages die u meteen graag zult zien, inclusief de uiterst onsympathieke ‘neef’ Richie (Ebon Moss-Bachrach). Ze kegelt een nooit aflatende beeldenstroom vol close-ups van voedselbereidingen op uw scherm, die u zelf zin doet krijgen om in uw keuken te vliegen. En ze is een van de Disney+-reeksen wier kwaliteit zich eindelijk kan meten met die van de series uit de topfabriekjes in het streaminglandschap.
Er vallen heel wat argumenten op te sommen voor een abonnement op Disney+, maar tot afgelopen zomer waren dat voor ondergetekende niet de meest spannende. Om met sluimerende aandacht nog eens A New Hope (1977), The Empire Strikes Back (1980) of The Last Jedi (2017) over het scherm te doen rollen, bijvoorbeeld, de drie enige Star Wars-films waarvoor de regisseur iedere dag uit zijn bed was gekomen. Om de kinderen stil te houden van bezoekende vrienden of familieleden die een late of tweede shift van het ouderschap hebben aangevat. Omdat ik de abonnementsprijs van mijn boekhouder mag inbrengen in mijn belastingaangifte zolang ik maar geregeld iets over nieuwe Marvel- of Star Wars-reeksen schrijf in deze kolommen. Ik héb het, maar mijn bloed ging er tot voor kort niet van kolken.
Maar ziet: ineens landde Under the Banner of Heaven op de streamingdienst, een hard in je kuiten bijtende krimi over hoe religieuze stromingen (in dit geval die van het mormoonse geloof in het Utah van de jaren 80) een moorddadig arrogante macht behouden over lokale gemeenschappen. Enkele weken geleden volgde The Old Man, die van droefgeestigheid doordesemde spionagereeks met Jeff Bridges. En nu dus The Bear.
Het ware lof komt FX toe, de Amerikaanse betaaltelevisiezender die na de overname van 20th Century Fox deel ging uitmaken van het Disney-imperium. In de vroegste jaren van dit aanhoudende Peak TV-tijdperk lanceerde dat merk serietoppers als Sons of Anarchy, Nip/Tuck en Archer, en nu maakt het iets van een renaissance door. Net op tijd om eindelijk een publiek te raken dat het niet zo op heeft met superhelden en ruimtestrijd.
The Bear, acht afleveringen op Disney+.