Zondag 22/09/2019

Filmrecensie

‘The Beach Bum’: Matthew McConaughey is de perfecte blowende, dichtende, neukende leegloper ★★★☆☆

The Beach Bum Beeld RV

Regisseur Harmony Korine schopt graag tegen de schenen van de schone schijn en kotst op de goede smaak. Ook in zijn nieuwe, grappig nihilistische film The Beach Bum.

Zeven jaar na zijn beste film Spring Breakers is enfant terrible Harmony Korine terug met zijn meest geschifte werkstuk, The Beach Bum. De leeghanger in kwestie is Moondog, een verlopen dichter die leeft van liefde, drugs en het geld van zijn puissant rijke vrouw Minnie. Ook zij rijdt graag een scheve schaats, bij voorkeur met de sympathieke drugsdealer Lingerie (Snoop Dogg). 

Na het overlijden van zijn echtgenote denkt Moondog recht te hebben op de helft van haar fortuin – de andere helft gaat naar hun dochter, die een stuk conventioneler is dan haar ouders – maar dat is buiten de dode Minnie gerekend. Hij krijgt het geld pas als hij eindelijk die roman afwerkt waaraan hij al jaren zou schrijven. Ondertussen moet hij overleven zonder een rooie duit, en al is Moondog een eerste klas improvisator, dat is allesbehalve een eenvoudige opgave. De rol van deze excentrieke beach bum is Matthew McConaughey op het lijf geschreven.

Komischer dan ooit

The Beach Bum is vintage Korine: een door roesmiddelen opgejaagde bonte mix van scatologie, menselijke lusten, absurdisme en nihilisme. De naargeestige toon van Spring Breakers is op het eerste gezicht verdwenen en de regisseur kiest meer dan ooit voor komische accenten. Maar al lachend zegt de zot de waarheid: achter de provocaties, de vunzige grappen en de boodschap van ‘leven en laten leven’ schuilt finaal een weinig opmonterende kijk op de condition humaine. 

Korine blufte in het verleden graag dat hij zomaar wat deed. Dat was misschien zo bij zijn debuut Gummo (en dan nog), maar is nu al lang bezijden de waarheid. Hij heeft een uitstekend oog voor sterke beelden, in The Beach Bum gedrenkt in felle kleuren, overgoten met veel zonlicht. Voor onze landgenoot Benoît Debie, de vaste director of photography van Gaspar Noé, moet het een aanpassing zijn geweest. Maar hij toont zich de perfecte partner in crime van Korine.

Vanaf 31/7 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234